De vraag
Hoe ga ik om met de pesters van mijn zoon?
Beste Lex,
Ik vind het erg moeilijk om steeds weer de pesters van mijn zoon tegen te komen. Met name een jongen die een paar maanden geleden voor het laatst echt wat heeft gedaan. We hebben hem destijds naar zijn ouders gebracht, die hier niet blij mee waren. Het pesten is daarna wel gestopt.
Toch vind ik het nog steeds moeilijk hem tegen te komen of om hem ergens te zien staan in de buurt van ons huis. Hij lijkt op een neef van mij die mij vroeger ernstig en vaak heeft bedreigt, dit heeft er misschien ook mee te maken.
Ik krijg het steeds weer benauwd, terwijl hij nu gewoon ‘hallo’ tegen mijn zoon zegt. En mijn zoon gaat eigenlijk heel goed om met de kwestie. Hoe kan ik hiermee om leren gaan?
Groeten van een moeder

Het advies
Beste moeder,
Ja, dat ligt natuurlijk gevoelig: jij bent als moeder uiteraard bezorgd over je zoon en het doet jou bijna fysiek pijn als jouw zoon gepest wordt. Daarbij komt nog je eigen geschiedenis met die neef van je.
Het is inderdaad waarschijnlijk dat jouw gevoeligheid in het heden te maken heeft met je eigen verleden. Het is alsof er oude wonder opengemaakt worden, als je zag hoe jouw zoon gepest werd. Hoe moeilijk ook, probeer, in ieder geval in gedachten, die twee ‘werelden’, die van toen en die van nu, te scheiden. Hoe meer je dat lukt, hoe minder die huidige pestkopjes jouw emoties in negatieve zin beïnvloeden.
Je schrijft dat je het benauwd krijgt als je die jongen ziet. Met de juiste aandacht en enige oefening kan het je lukken om in een veel meer neutrale stemming te komen én te blijven als je hem tegenkomt. Ken jij van jezelf een meer onpersoonlijke, neutrale subpersoonlijkheid? Zo eentje die de wereld van een zekere afstand beschouwt, voor een groot deel ontdaan van emoties?
Vanuit de Psychologie van de Ikken wordt dit ‘Onpersoonlijke Energie’ genoemd. Het maakt, als je het kan inzetten, dat je minder kwetsbaar bent en minder snel in ongewenste emoties terecht komt. Je kunt deze modus het beste vergelijken met een zekere mate van onaangedaanheid en afstandelijkheid. In heel veel situaties niet aan te raden, maar in deze wel….
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl