De vraag
Psychische schade door de couveuse?
Beste Jolet
Ik ben pas moeder geworden van een dochter. Zij heeft de eerste twee weken in de couveuse gelegen in verband met haar gewicht. Nu is ze kerngezond, en 14 weken oud. Ik ga binnenkort starten met een nieuwe baan. Mijn dochter is twee dagen thuis met haar vader, een dag met mij en twee dagen op het kinderdagverblijf. Nu heb ik steeds het gevoel dat ik haar in de steek laat. Ik ben nog steeds erg verdrietig omdat ik haar de eerste weken heb moeten achterlaten in het ziekenhuis. Als ik eraan denk hoe ze daar helemaal alleen lag, moet ik spontaan weer huilen. Zijn die eerste weken slecht geweest voor haar ontwikkeling? Hoe zit het met de hechting? En maak ik het erger door nu weer te gaan werken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De kans dat uw dochter psychische schade heeft opgelopen door die eerste twee weken, is heel erg klein. En er lijkt me niets mis met het oppasschema – uw dochter is immers vijf dagen per week bij haar ouders. Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen over ú dan over haar. Uw schuldgevoel en tranen geven me het gevoel dat uw stemming wat neerslachtig is; alsof u zwangerschap en geboorte nog niet goed heeft verwerkt. Ze zeggen niet voor niets: ‘Negen maanden op en negen maanden af.’ U bent nog aan het ‘ontzwangeren’. En dan ook nog starten in een nieuwe baan… Ook dat vraagt veel psychologische aanpassing. Zoek steun en ontspanning bij uw man en bij goede vrienden, zodat u kunt verwerken wat er is gebeurd. Als die zware stemmingen blijven, zou ik hulp zoeken bij de huisarts. Als u zich weer sterk voelt, zult u volop kunnen genieten van uw dochter én uw baan.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2006