De vraag
Hij wil geen glijmiddel gebruiken
Sinds ik in de overgang ben, doet het vrijen pijn. Ik heb daarom glijmiddel gekocht, maar mijn man reageert hier niet goed op. Hij vindt het ‘onecht’. Daarom vrijen we eigenlijk nooit meer. Zijn er andere manieren om weer uit mezelf vochtig te worden. Zal ik aan de hormonen gaan?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Hormonen kunnen overgangsklachten inderdaad verlichten, maar ze hebben ook risico’s en nadelen. En vermoedelijk zul je daarmee ook niet zo (snel) vochtig worden als voor de overgang.
Voor hormoonsuppletie moet je via je huisarts naar een gynaecoloog, die zal de mogelijkheden in een persoonlijk gesprek met je bekijken. Wanneer droogheid je enige of belangrijkste klacht is, krijg je vermoedelijk geen hormonen maar een goed geur- en smaakloos glijmiddel aangeraden.
Maar even los van hormonen of glijmiddel: zit het probleem niet meer bij je man? Als hij niet wenst te vrijen omdat er glijmiddel aan te pas komt, spelen er mogelijk andere redenen dan ‘onecht’.
Is hij soms bang om je pijn te doen nu het bij jou gevoeliger is? Vindt hij het lastig dat jullie meer tijd moeten nemen om opgewonden te worden? Vindt hij het belangrijk dat jij opgewonden bent voordat hij opwinding mag voelen?
Veel mannen zien zichtbare en voelbare opwinding bij hun partner als signaal dat ze kunnen doorgaan en dat het ‘goed gaat’. Hij mag daar best over gaan nadenken en wat doortastender worden. En let op: als jullie het vrijen nu loslaten, is er een gerede kans dat het de rest van jullie leven samen niet meer opbloeit.