De vraag
Hij kan geen liefde voelen
Mijn vriend deed gisteren een heftige bekentenis: hij voelt nooit liefde. Ook niet voor mij, ook al geeft hij veel om me. Hij barstte in tranen uit toen hij vertelde dat hij zelfs nooit liefde voor zijn ouders voelt. Ik schrok er erg van, maar wil hem graag helpen. Hoe kan het dat hij geen liefde voelt terwijl hij dat zo graag wil?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Kinderen kunnen door een traumatische gebeurtenis hun verlangen naar intimiteit en verbondenheid als het ware ‘bevriezen’. Dat zit dan zo diep weggestopt dat ze zich daar als volwassene niet van bewust zijn. Tijdens psychotherapie kan uw vriend dergelijke oorzaken opsporen en onschadelijk maken. Maar praat hier ook samen veel over. Wat verstaat hij precies onder liefde? Wat mist hij, waar verlangt hij naar? Gaat het om liefde geven of liefde ontvangen?
Omdat u tot nu toe niets merkte, denk ik dat hij geen koude, gevoelloze man is. Dat hij u dit vertelt, betekent bovendien dat u belangrijk voor hem bent. Het zal hem steunen dat u naast hem blijft staan en hem wilt helpen met zijn persoonlijke zoekproces.