De vraag
Het draait alleen nog om hem
Mijn man heeft een burn-out en depressieve klachten. Hij volgt een intensieve therapie, is ontzettend emotioneel en moet veel huilen. Ik snap heel goed dat deze periode zwaar is en ik probeer hem te steunen. Maar ik merk ook dat hij veel ellende op mij projecteert – om dat vervolgens terug te nemen. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Mensen met een depressie verliezen steeds meer. Hun goede humeur, de zin in het leven, hun baan, hun relatie. Al dat verliezen maakt de kans natuurlijk weer groter dat de depressie zich verdiept.
Voor patiënten is het lastig om uit deze negatieve spiraal te komen. Maar hun partners zitten gevangen in een vicieuze cirkel, zoals je zo helder beschrijft.
Het beste antwoord op je vraag is: stel grenzen en zorg voor jezelf. Grenzen stellen betekent dat je niet over je heen laat lopen. Als je partner zijn ellende op jou projecteert, bijvoorbeeld door je overal de schuld van te geven, zeg hem dan dat je daar niet van gediend bent. Als je het beu bent om over die therapie te horen, zeg dat dan. Luister niet eindeloos naar zijn klaagverhalen, maar verwijs je man naar zijn therapeut.
Voor jezelf zorgen begint met een goed netwerk. Heb je familie en vrienden bij wie je terecht kunt voor een kop koffie en een schouder om op uit te huilen? Zoek die mensen dan op. Neem zo nu en dan een korte vakantie van de situatie thuis door met andere mensen leuke dingen te doen. Al is het maar een uurtje.