De vraag
Help, ik val op foute mannen!
Hoi Sylvia,
Al sinds ik me kan herinneren, heb ik moeite met het onderhouden van liefdesrelaties. Op de een of andere manier heb ik altijd interesse in mannen die zich niet kunnen, willen of mogen binden. Ik zorg er onbewust altijd voor dat er een bepaalde afstand blijft bestaan, al dan niet letterlijk (bijvoorbeeld een vriendje in de VS, een autistische man, getrouwd, te oud, of gewoon niet echt geïnteresseerd).
Ik wil zo graag gewoon een stabiele en liefdevolle relatie, maar zodra iemand maar een beetje dichterbij komt, ga ik er vandoor. Ik weet dat mijn eigen hechting als baby niet geheel vlekkeloos is verlopen, maar hoe zorg ik ervoor dat ik hier niet de rest van mijn leven last van blijf hebben?
Groeten van Daisy

Het advies
Beste Daisy,
Wat jij aan mij beschrijft is dat je eigenlijk valt op emotioneel onbereikbare mannen: door afstand, door karaktereigenschappen of doordat hij niet beschikbaar is. Als iemand dichterbij komt, probeer eens te blijven staan. Als je blijft staan, betekent dat niet dat je je hele leven moet blijven staan, maar ietsje langer dan normaal kan geen kwaad.
Als je bent blijven staan, kun je voor de lol ook eens proberen iets van jezelf te laten zien en kijk dan hoe de ander daarop reageert. Als de ander daar positief op reageert, probeer dan eens niet dat gelijk af te kraken, maar er eens van te genieten dat iemand je aardig en leuk vindt.
Op www.relatieraadsel.nl vind je twee cursussen die wellicht interessant zijn voor jou. ‘Help, ik val op foute mannen!’ op 16 februari en ‘Ik kom de ideale partner niet tegen’ op 16 maart a.s. in Den Haag. Beide avonden zijn er op gericht om inzicht te krijgen waarom je valt op deze onbereikbare mannen en wat een beter type voor je zou kunnen zijn.
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl