De vraag
Ik heb er spijt van dat ik naar een prostituee ging
Als jonge man worstelde ik jarenlang met angst en depressie, en daardoor heb ik niet van mijn jeugd kunnen genieten. Nu voel ik me veel beter; ik ontmoet nieuwe mensen en ik daag mezelf uit. In een enthousiaste bui ben ik uit nieuwsgierigheid naar een prostituee gegaan. Maar achteraf kreeg ik spijt en werd ik bang voor het oordeel van anderen. Ik heb het enkele mensen verteld; het interesseerde ze weinig. Eentje vond het een beetje triest, en dat was het ook. Over het algemeen ken ik weinig taboes. Waarom wil ik dan nu dat ik nooit bij die prostituee was geweest?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
In uw depressieve jaren had u vermoedelijk spijt van alle dingen die u níét deed. Nu heeft u spijt van iets dat u wél heeftgedaan. Dat is een vooruitgang, werkelijk waar, al zal het voor u even wennen zijn. Uw spijt zal niet alleen gekleurd zijn door uw persoonlijke gevoelens, maar ook door de algemeen heersende normen. Hoewel in Nederland prostitutie niet meer bij de wet verboden is, hebben veel mensen er bezwaar tegen. Dat is niet alleen vanwege religieuze of morele principes, het is ook uit bezorgdheid over de vrouwenhandel uit landen waar prostitutie wel verboden is.
Beschouw uw spijt maar als een leermoment: wat zegt dit over u? U dacht dat de mening van anderen u dwarszat, maar toen uw vrienden niet verontwaardigd waren, bleef u spijt houden. Is het een schuldgevoel dat u van thuis heeft meegekregen? Wat is dat voor triestheid die u opmerkte? Zit het u dwars dat u intimiteit zocht bij een vreemde vrouw? Heeft u het gevoel iemand te hebben bedrogen? Maakt u zich zorgen over de positie van de vrouw die u bezocht?
Hoe het ook zij, ik denk dat uw spijt makkelijker is te verdragen als u accepteert dat u blijkbaar uw eigen grenzen heeft overschreden. Laat het u er niet van weerhouden verder te gaan met uw persoonlijke ontwikkeling. //