De vraag
Een positieve kijk op het leven krijgen, hoe doe ik dat?
Beste Ursela,
Ik vind het heel moeilijk om een positieve kijk op het leven te krijgen. Ik wil graag genieten, maar het lukt me niet.
vriendelijke groet, Eer

Het advies
Beste Eer,
Fijn om te horen dat je graag een positieve kijk op het leven wilt krijgen. Want een goed begin is het halve werk. Maar waar kun je nu het beste beginnen?
Feel Well
• Richt je op je sterke pluspunten en accepteer jezelf.
• Boor je innerlijke rijkdom aan: je talenten, je capaciteiten, je mooie eigenschappen.
• Stel jezelf een doel en vraag je daarbij af wat jou energie geeft, wat jou inspireert/motiveert/stimuleert en doe die dingen die goed voor je zijn.
• Roep positieve energie op door visualisatie van fijne voorvallen, door stimulerende activiteiten (lichaamsbeweging, hobby’s: plezierig boek, feel good film, mooie kunst).
• Tel je zegeningen (al zijn ze nog zo klein!) en koester ze.
• Omring je met positief ingestelde mensen. Wees selectief met wie je omgaat.
• Relativeer. Denk niet zwart-wit. Ga je interne criticus te lijf, je negatieve stemmetje van binnen. En weet dat je gedachten je gevoelens bepalen en dat je gedachten via je gevoelens invloed hebben op je gedrag (RET-filosofie).
• Accepteer dat nare dingen en teleurstellingen bij het leven horen. Van aanvaarding, verwerking en aanpassing word je alleen maar sterker.
• Begin iedere ochtend met: ‘Wat er ook gebeurt, ik kijk en denk positief’.
• Sta open voor anderen, bied een helpende hand en wees vrijgevig met je aandacht. Want wat je aan goeds geeft, komt in veelvoud naar je terugstromen.
Eer, ik besef dat je een positieve kijk op het leven niet in een vloek en een zucht voor elkaar krijgt. Zie het als een groeiproces en weet dat elke tegenslag tijdelijk is. Eens komt er een moment dat alles in je leven weer positief op zijn plek valt. ECHT WAAR!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl