De vraag
Een man kan toch niet zonder seks?
Mijn vriend en ik zijn acht jaar geleden gestopt met vrijen toen ik ernstig ziek was. We hebben het daarna nooit meer gedaan, terwijl ik al lang beter ben. We praten er nooit over en hij lijkt het niet te missen. Toch maak ik me zorgen. Want een man kan toch niet zonder seks? Zal hij vreemdgaan? Ik mis het vrijen zelf niet.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Mannen – en vrouwen – kunnen prima zonder seks. En vreemdgaan hoeft geen verband te houden met de kwaliteit van de seks thuis. Bovendien zijn er naast seks allerlei intimiteiten (gesprek, aanraken, aardig zijn voor elkaar, lepeltje-lepeltje liggen) die een fijne en voldoende basis kunnen bieden voor een relatie.
Toch begrijp ik dat je je zorgen maakt. Je hebt immers geen idee hoe het voor hem is: is hij geheel tevreden met de situatie of heeft hij misschien een geheim seksleven? De vraag is of je het thema durft aan te snijden.
Vertel hem eens dat je met dit thema bezig bent en vraag hem hoe het voor hem is – dat is al een fantastische opening. Het hoeft geen Serieus Gesprek van een uur te worden, erover beginnen is al moeilijk genoeg. Zie het ook niet als een vraag waar direct een afgerond antwoord op komt, maar veel meer als een thema dat voorzichtig en over een langere periode verkend mag worden.
Jullie zijn helemaal niet gewend om over dit lastige onderwerp te praten. Geef het tijd, accepteer dat het in stapjes moet. Ik vind: als hij tevreden is, kun je dat maar beter weten, als hij er ongelukkig mee is ook.