De vraag
Dutjes deprimeren me
Doordat ik het doordeweeks heel druk heb, ben ik in het weekend vaak bekaf. Als het kan, ga ik dan ’s middags op de bank liggen voor een powernap. Maar als ik na ongeveer een uur wakker word, voel ik me rot en heb ik nergens meer energie voor. Hoe kan het dat ik zo gedeprimeerd wakker word?

Het advies
Expert
Eus van Someren
Slaap
Het effect dat we ondervinden van een dutje verschilt van mens tot mens. Maar mijn eerste gedachte bij jou is: doe je er überhaupt wel verstandig aan om een middagslaapje te houden? Bij een te lang middagslaapje kan je nachtrust daar namelijk onder lijden.
Dutten is ook niet per se goed. We weten oorzaak en gevolg niet, maar er is samenhang tussen het doen van een dutje en het risico op een depressie.
Als een dutje of powernap toch nodig is omdat je overdag extreem slaperig bent, dan kun je de gevolgen voor je nachtrust verminderen door het bij 20, hooguit 30 minuten te houden. Als je langer slaapt, kun je je bij het ontwaken katerig voelen. Dat heet slaap-inertie en treedt op als je vanuit je diepste slaapstadium wakker wordt.
Het brein is dan in zo’n andere toestand dat het wel even duurt voordat het weer op volle toeren draait. Dat merk je aan allerlei cognitieve vaardigheden: je bent groggy, langzaam, minder oplettend. Sommige mensen voelen zich zelfs beroerd, maar waar dat vandaan komt, weten we nog niet.