De vraag
Dromen over spinnen
Mijn 18-jarige dochter Pien droomt al vanaf haar vierde jaar over spinnen. Spinnen die in haar bed en in haar slaapkamer zitten. Heel veel, en groot of klein.
Ze is ook heel erg bang voor spinnen, en is daarvoor zelfs bij een psychologe geweest. Het gaat nu iets beter en de dromen zijn ook minder heftig.

Het advies
Het is bemoedigend dat Pien inmiddels heeft ervaren dat ze zelf iets aan haar angst kan doen door de sessies bij de psychologe.
Kinderen en angstdromen
Pien had de dromen over spinnen al toen ze nog een kind was. Veel kinderen van die leeftijd – vier, vijf en zes jaar – hebben angstdromen. Volwassenen hebben vaak veel minder nachtmerries. Vooralsnog weten we niet wat daarvoor de verklaring is. Mijn eigen idee daarover: kleine kinderen komen terecht in een wereld die nog niet goed grijpbaar voor ze is, en dat roept angst op. Een angst die zich in allerlei beangstigende droombeelden kan vertalen.
Als volwassene nog dromen over spinnen: de onderliggende betekenis
Pien heeft haar angstdromen meegenomen door de jaren heen. Ook dat gebeurt zeker vaker. Ik ken Pien niet en kan dus niets zeggen over de reden. De plaats waar de spinnen in de droom zijn, vertelt waarschijnlijk meer: in de slaapkamer en in bed. Dat zijn plaatsen waar je ongestoord jezelf kunt zijn en waar je je kunt ontspannen, uitrusten en je kunt overgeven. Misschien zijn dat dingen die niet zo makkelijk zijn voor Pien? Meestal als ik hoorde over dromen over spinnen, stonden de spinnen symbool voor een ervaring van onoverzichtelijkheid en oncontroleerbaarheid.
Een stapje verder
Nu het wat beter gaat, kan Pien misschien een stapje verder doen. Ze zou eens kunnen fantaseren hoe ze met de droomsituatie zou kunnen omgaan, en zich kunnen voorstellen hoe haar droom dan verder zou kunnen verlopen. Ik geef hier wat suggesties om verder te fantaseren, maar dat zijn echt alleen suggesties. Het gaat erom dat Pien het zichzelf kan voorstellen.
Een paar suggesties:
• Pien draagt een spinnenwerend pak;
• Ze strooit een stof om haar bed waar spinnen absoluut niet tegen kunnen;
• Ze loopt de kamer uit
• Ze heeft iemand bij zich bij wie ze zich helemaal veilig voelt – een bekende, of een fantasiefiguur of hoofdpersoon uit een film of boek.
Belangrijk is dat Pien zich geleidelijk gaat realiseren dat er ook andere droomscenario’s mogelijk zijn.
Heel veel succes gewenst.
Lees hier meer over Droomduiding van terugkerende dromen