De vraag
Mijn buurman is agressief sinds ik bij hem klaagde
Mijn buurman bezorgde me geluidsoverlast terwijl ik zat te studeren. Ik heb hem gevraagd geen muziek te draaien voor mijn deur. Sindsdien heeft hij een agressieve houding en gooit water naar me als ik op straat sta te roken. Ik heb de wijkagent benaderd maar geen reactie gekregen. Met de buurman valt niet te communiceren. Wat kan ik doen? Ik ben bang in mijn eigen woning.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U heeft vermoedelijk de neiging om de buurman te mijden, maar misschien zakt de agressie bij hem als u hem juist wel aankijkt en groet. Een klein gesprekje over een onschuldig onderwerp zou ook kunnen helpen, bijvoorbeeld over het weer, waardoor hij ziet dat u de ruzie achter u wilt laten.
Omdat u boos en bang bent, zal het u moeilijk vallen om gewoon te doen. Misschien lukt dat beter als u zich in hem verplaatst. Ik kan me voorstellen dat hij – ook al is dat misschien niet terecht – vindt dat u bent begonnen met de ruzie; u gunde hem zijn muziek niet en daarom gunt hij u het roken niet. Heeft hij er misschien last van dat uw rook door zijn raam naar binnen komt? Spelen er over en weer vooroordelen? Er zijn mensen die een student automatisch beschouwen als verwend en arrogant. Wat zijn eigenlijk uw aannames over hem?
Zijn er andere buren, die wel goed omgaan met de buurman, die u om advies kunt vragen? Als er geen verandering komt, wacht dan niet met hulp zoeken; dit soort conflicten is moeilijker op te lossen naarmate ze langer duren. Hier zijn twee sites van ‘buurtbemiddelaars’ – problemenmetjeburen.nl en (in België) besafe.be – die veel tips geven; ook kunt u er vragen om advies en bemiddeling