De vraag
Bindingsangst en verlatingsangst: een moeilijke combinatie
Beste Karin,
Ik heb een maand geleden een jongen ontmoet, we zijn allebei 28. We hebben het erg leuk samen en ik begin steeds meer voor hem te voelen. Hij heeft echter last van bindingsangst (gescheiden ouders, slechte band met moeder). Ik heb juist veel behoefte aan bevestiging en voel me snel afgewezen. Dit is een moeilijke combinatie. Toch wil ik het graag proberen. Heeft u tips hoe we hiermee om kunnen gaan?
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste anoniem,
Ik zou het heel rustig aan doen. Het feit dat jullie het leuk hebben samen en dat hij jou blijkbaar kon vertellen dat hij last heeft van bindingsangst, is een goed teken. Hij is dus op de hoogte van zijn eigen angsten! Ieder mens heeft een eigen ritme waarin hij dingen kan doen. Het tempo van de langzaamste bepaalt hoe hard je samen kunt lopen.
Als je hem werkelijk de moeite waard vindt en dat is wederzijds, dan zullen jullie daar best een middenweg in kunnen vinden. Vertel hem ook dat jouw kwetsbare plek is, dat je je snel afgewezen voelt. Als dat dan gebeurt dan kunnen jullie het samen tenminste bespreken en hoeft het niet te leiden tot onderlinge verwijten.
Langzaam aan, dan groeit het wel!
Karin
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl