De vraag
Ik voel me een buitenbeentje
Op mijn werk hoor ik er niet echt bij. Ik kan ik niet goed deelnemen aan gesprekken doordat ik altijd wat trager reageer. En mijn humor is duidelijk anders dan die van mijn collega’s. Dat maakt me soms eenzaam. Hoe krijg ik meer aansluiting als buitenbeentje?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Hoewel ieder mens uniek is, bestaat er voor veel menselijk gedrag toch een bepaald ‘gemiddelde’: de manier waarop de meeste mensen zich in een bepaalde situatie gedragen.
Het gevaar bestaat dat we een dergelijk gemiddelde gaan zien als consensus, of zelfs als ‘de juiste manier’ om ons te gedragen. Waardoor mensen die niet binnen dat gemiddelde vallen, zich een buitenbeentje gaan voelen.
Het kan verleidelijk zijn om te proberen je gedrag aan te passen om meer aansluiting te krijgen. Maar dat brengt meestal ongewenste neveneffecten met zich mee. Als je op je werk bijvoorbeeld structureel ‘gaat meelachen’ met humor die niet de jouwe is, levert dat op den duur vaak een gevoel van vervreemding van jezelf op.
Niet jezelf zijn gaat eigenlijk altijd knagen, al was het alleen maar omdat het veel energie kost om gedrag te vertonen dat niet intuïtief vanzelf komt.
Wat kun je dan wel doen? Zoek die ene, gelijkgestemde collega op en maak daarmee contact. Of speel, als je je in een veilige werkomgeving bevindt, open kaart over je ‘anders zijn’, spreek het uit en vraag anderen rekening te houden met jou.
En misschien ook goed om te weten: wat ‘gemiddeld gedrag’ is, verschilt vaak per werkomgeving. Ga dus eventueel op zoek naar ander werk, met meer gelijkgestemden.