De vraag
Ben ik een bedrieger?
Geachte mevrouw Eisma,
De uitslag van de test ‘Twijfelt u aan uw kunnen’ kwam bij mij op een score van 98!! Eigenlijk schrok ik hier niet van, want in het hele artikel herkende ik mezelf. Maar waar ik het erg moeilijk mee heb is dat ik mezelf totaal niet als bedrieger zie. Ik meen het echt als ik zeg dat een ander ergens veel beter in is dan ik, of dat ik denk dat ik het niet kan. Ben ik dan écht een bedrieger naar een ander toe of trek ik het me veel te persoonlijk aan? Ik zit er echt wel mee, en hoop dat u begrijpt wat ik bedoel!
Met vriendelijke groeten Magda

Het advies
Beste Magda,
Niemand die hoog op deze test scoort is een bedrieger. Maar het gaat erom dat men zich een bedrieger kan voelen.
Neem het voorbeeld in het artikel over JodyFoster, die een beroemd actrice is en dat al vele malen heeft bewezen en zelfs een Oscar voor een rol heeft gekregen en desondanks niet gelooft in haar eigen kunnen en zich een bedrieger voelt, als ze zichzelf een goed actrice noemt.
Hoe het ook wel wordt genoemd is dat je bang bent door de mand te vallen. Het gaat dus om een irreële angst. Een angst die niet gebaseerd is op realiteit. Immers je toont steeds feitelijk aan dat je het wel kan, alleen je bent de enige die er niet in gelooft.
Je bent ook geen bedrieger naar de andere toe, als je uit onzekerheid zegt dat je iets niet goed kunt, want het is iets dat je echt meent.
Kortom, wees niet bang, je bent echt geen bedrieger!
Ik hoop je hiermee gerustgesteld te hebben.
Vriendelijke groeten,
Margreeth Eisma
Margreeth Eisma van Eisma Consult is psycholoog en werkzaam als coach, trainer en loopbaanbegeleider in Amsterdam.
In haar coachingspraktijk, waar het impostorsyndroom (angst om door de mand te vallen) geen onbekend fenomeen is, begeleidt zij cliënten om ondermeer hiermee om te leren gaan.
Samen met een collega geeft zij de workshop zelfcompassie, waarin ook handvatten worden geboden hoe het impostorsyndroom te verminderen. (Workshop Zelfcompassie, 19 september 2008 in Driebergen).
Voor verdere informatie mail: naar m@eisma.org
of kijk op www.eisma.org en www.vonkzelfbepaling.nl.