De vraag
Bang voor alles: ben ik een hopeloos geval?
Beste Ursela,
Ik heb het gevoel een hopeloos geval te zijn… Ik ben werkelijk bang voor bijna alles: paranoïde op straat, insectenfobie (vooral spinnen), claustrofobie, bang om fouten te maken, bang dat mensen me niet leuk vinden, bang om mensen te kwetsen…
Ik zie het allemaal niet meer zitten. Ik weet gewoon niet waar te beginnen. Er kunnen ook zoveel oorzaken zijn. Ik durf niet meer op straat omdat ik ooit aangerand ben. Mijn moeder sloeg me vroeger en daardoor ben ik zo bang om fouten te maken. Ik kan zelfs zeggen dat ik mezelf gewoon haat. Ik ben radeloos. Alstublieft, waar moet ik beginnen?
Voor het verwerken van de aanranding ga ik al in therapie. Zelfs als de therapie zou werken, wat moet ik dan met al die andere angsten aan?
Bedankt, echt waar
Kelly

Het advies
Beste Kelly,
Wat ben ik blij dat je mij hebt gemaild. Echt heel fijn dat je je radeloze gevoel met iemand hebt gedeeld. Want daar moeten we natuurlijk wel iets aan doen. Het eerste dat ik je dan ook graag wil meegeven, is dat je jezelf vooral niet moet haten en dat je zeker geen hopeloos geval bent! Voor alles is een weg te vinden. De vraag is alleen welke weg je het beste kunt bewandelen. Vandaar ook jouw terechte vraag ‘waar moet ik beginnen’?
Kelly, je kunt op een aantal fronten actie ondernemen.
Bespreek eerst eens met je huidige therapeut hoe je je angsten één voor één, al dan niet geïntegreerd, kunt aanpakken/uitbannen.
Vraag, indien nodig/gewenst, bij een andere deskundige om een ‘second opinion’. Je huisarts kan/wil je hierbij zeker wel van dienst zijn.
Kies, eventueel als aanvulling op bovenstaande, uit je vertrouwde omgeving een ‘maatje’ die jou keer op keer bevestiging geeft/wil geven hoe leuk, intelligent, mooi, humoristisch enz. enz. je bent. Met wie je kunt ‘sparren’, met wie je op een positieve manier zelfbevestigingsoefeningen kunt doen. Oefeningen zoals ‘formuleer minstens één positieve strijdkreet per dag’, ‘zet vijf redenen op papier waarom jij trots op jezelf mag zijn’, ‘som al je sterke punten op’, ‘zet de mooie kanten van je huidige leven op papier’, ‘verplicht jezelf elke negatieve gedachte om te zetten in een positieve gedachte’. Bouw in jullie contact regelmaat in, bijvoorbeeld door elkaar eens per dag te mailen/te bellen.
Verdiep je ook nog eens in andere methoden om met je angsten om te gaan: leer met behulp van de RET-filosofie op een andere manier tegen je angsten aan te kijken, kijk eens op de site www.mindtuning.nl, laat je begeleiden door een coach/psycholoog, overweeg een aanvullende therapie, wissel tips uit met lotgenoten.
Denk ook aan een evenwichtige basishouding (hoe basaal dat ook mag klinken!) met een gezond eetpatroon, voldoende ontspannings/bewegingsmomenten, leuke activiteiten, mensen die het goed met je menen, die jou energie geven.
Kelly, zie jezelf vooral als een waardevol en uniek persoon. Dát ben je en dát blijf je, ook al heb je met veel angsten te maken. Zie het als een uitdaging om daar samen met je therapeut/huisarts een (stap-voor-stap) oplossing voor te vinden. Hoe moeilijk dat ook is. Maar een oplossing, die is er altijd! Al duurt het eventjes, maar eens komt er een dag dat je zeker een angstvrij en gelukkig leven met jezelf gaat leiden. Echt waar! Nu nog ‘even’ jouw eigen gevoel volgen, in wat jij denkt dat jou het beste kan helpen. Veel sterkte daarbij én voor nu en in de toekomst veel happiness gewenst. Want geluk, dat is ook voor jou weggelegd!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg