Ga hardlopen. In het boek Runningtherapie breekt psychiater Bram Bakker een lans voor hardlopen als therapeutisch redmiddel bij neerslachtigheid. Duursporten hebben een positieve invloed op depressies. En omdat liefdesverdriet overeenkomsten vertoont met een depressie is het goed om geregeld te bewegen. De endorfine die daarbij wordt aangemaakt, vermindert sombere gevoelens. De hoeveelheid adrenaline neemt juist af, wat een positief effect heeft op onrustige gevoelens.

Kies voor cold turkey. Liefdesverdriet is volgens psychologen te vergelijken met het afkicken van harddrugs. Het lichaam is gewend aan bepaalde stoffen die vrijkwamen toen u nog vrolijk en verliefd was, en het raakt letterlijk uit balans nu die prettige stofjes niet meer worden aangemaakt. Net als bij echt afkicken is cold turkey heftig, maar wel efficiënt. Verbreek elk contact met uw ex, wis hem of haar uit uw telefoonlijst en google hem of haar niet.

Fantaseer over een leuk leven. Liefdesverdriet is niet alleen verdriet over de voorbije relatie, maar ook angst dat dit verdriet nooit meer voorbijgaat. In het boek Hoe lijm ik mijn gebroken hart? raadt therapeut Paul McKenna aan om elke avond twintig minuten te fantaseren over een gelukkig leven in de toekomst. Bedenk hoe uw leven eruit zou zien als u over uw verdriet heen bent. Volgens McKenna reageert het lichaam positief op de leuke dingen die u zich inbeeldt, waardoor u sneller ‘geneest’.

Verander uw omgeving. Veel leed bij liefdesverdriet wordt onbewust veroorzaakt. Door uw omgeving en vaste gewoonten te veranderen doorbreekt u ook de vaste – vaak onbewuste – gedachtepatronen die daarbij horen. Zelfs in een korte of moeizame relatie bouwen mensen een hele reeks routines op. U kunt uw hersenen ‘voor de gek houden’ door zo veel mogelijk associaties met uw ex te vermijden. Dus luister naar andere muziek, fiets een andere route naar huis, en vermijd de plekken waar u samen kwam.