De vraag
Verliefd op een Afrikaan via de chat
Ik ben een vrouw van 59 en heb op internet een man ontmoet op wie ik verliefd werd voordat ik hem had gezien, zo warm en geestig was ons contact. Zelfs toen bleek dat hij geen Amerikaanse marinier van 57 was maar een Afrikaanse student van 26 heb ik de relatie niet beëindigd. Deze man maakte me echt gelukkig. Langzaam werd me echter duidelijk dat hij wel graag wilde dat ik hem hielp naar Nederland te komen, maar niet dat ik hem eerst in Afrika zou opzoeken om te zien of het tussen ons klikte. Toen steeds meer verhalen niet bleken te kloppen heb ik de relatie beëindigd. Ik hield van hem, hij heeft mijn hart geraakt, maar was het van zijn kant alleen berekening?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Dit moet een enorme teleurstelling zijn; ik kan me goed voorstellen dat u in verwarring achterblijft. Er zijn misschien mensen die u naïef vinden, maar verwijt uzelf niets. U bent heel aardig en tolerant geweest en heeft veel moeite gedaan om hier iets van te maken.
Uiteindelijk bleek dat deze man meer handelde uit eigenbelang dan uit liefde. Door wat u vertelt over de warmte en humor van het contact, vermoed ik overigens wel dat hij een aardige man was, niet alleen een berekenende oplichter. Hij heeft vast ook genoten van dit contact.
Er is een website met informatie en ervaringen van mensen die verliefd worden op een buitenlander: buitenlandsepartner.nl. Op het forum daar valt ook te lezen hoezeer cultuurverschillen tot verwarring leiden, en welke juridische en financiële verantwoordelijkheid je op je neemt als je garant staat voor een buitenlander die hier als partner naartoe wil komen. Op internet zijn vele verhalen te vinden van mensen die via een liefderijke chat werden opgelicht; zoek op ‘romance scammers’.
Het lijkt me wijs dat u zich heeft bedacht. Ik wens u veel sterkte om dit te verwerken. Uw avontuur heeft duidelijk gemaakt hoezeer u kunt genieten van een partner en dat u openstaat voor iemand die heel anders is dan u. Met die eigenschappen kunt u vast een fijne liefde vinden.