1. Sta op zodra de wekker gaat

Natuurlijk is dat moeilijk als het buiten guur en donker is, maar je nog eens omdraaien levert tijdsdruk en dus stress op. Stap dus meteen je bed uit, óók als je een belabberde nacht achter de rug hebt.

Hoera! We bestaan 40 jaar

En dat vieren we met winacties en gratis downloads, 40 dagen lang. Feest je mee?

Ja, ik feest mee

Waarom chagrijnig?
Waarom maakt een nacht slecht slapen chagrijnig en opvliegerig? Amerikaanse onderzoekers denken het antwoord te hebben: als je moe bent, worden heftige emoties niet meer geremd. Onprettige gebeurtenissen lokken activiteit uit in de amygdala, het emotiecentrum in het brein. Deze emotionele reacties zijn vaak nogal extreem, maar gelukkig worden ze getemperd door ons ‘rationele brein’, de prefrontale cortex.

Het probleem bij slaapgebrek is dat de cortex zijn remmende functie verliest en de amygdala vrij spel heeft. Het verschil in activiteit in de amygdala tussen goed uitgeslapen en niet-uitgeslapen proefpersonen is opvallend: de emotionele gebieden in het onuitgeslapen brein zijn 60 procent actiever.

2. Begin de dag mindful

Meteen nadenken over het overvolle dagschema dat je wacht, brengt het brein direct in een staat van angstige opwinding. Dat is geen goede start, zegt de Californische psycholoog en mindfulness-expert Elisha Goldstein, auteur van The now effect.

Een van zijn tips: neem de tijd om bewust te ontbijten. ‘Denk terwijl je eet aan alle mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij dat ontbijt nu hebt.’

Hoera! We bestaan 40 jaar

En dat vieren we met winacties en gratis downloads, 40 dagen lang. Feest je mee?

Ja, ik feest mee

3. Zet vrolijke muziek op

Daarmee oogt de wereld meteen een stuk positiever, ontdekten de Groningse psychologen Jacob Jolij en Maaike Meurs. Ze lieten proefpersonen naar plaatjes kijken waarin soms een sippe, en soms juist een blije smiley was verstopt.

Kregen de deelnemers daarbij droevige muziek te horen, dan ontwaarden ze significant vaker het droevige gezichtje, terwijl bij vrolijke muziek juist het vrolijke gezichtje vaker opviel. Maar zelfs als er géén smiley te zien viel, ‘zagen’ de deelnemers bij een opbeurend deuntje vaker een lachend, en bij een treurig liedje vaker een sip gezichtje.

4. Voel je ‘groen’

Neem de groenste route naar je werk of bemachtig in de trein of bus een plekje aan het raam, en geef je ogen de kost. De Canadese psychologiestudente Holli-Anne Passmore verrichtte onlangs een literatuuronderzoek naar het effect van natuur op ons gemoed.

Haar conclusie: hoe meer je je verbonden voelt met de natuur, hoe beter je je voelt. In haar woorden: ‘Feeling blue – get green!’

5. Maak een praatje met een onbekende

Dat levert meer plezier op dan je denkt, vooral als het iemand van de andere sekse is, tipt de Canadese psychologe Elizabeth Dunn. In een onderzoek instrueerde ze heterostelletjes om zich voor te stellen dat ze een praatje maakten met hun partner óf met een onbekende man of vrouw.

Hoe zouden ze zich na afloop voelen? Vervolgens liet ze andere proefpersonen daadwerkelijk vier minuten praten met hun partner of met een deelnemer van het andere geslacht.

Uitkomst: het praatje met de onbekende overtrof de verwachtingen – dat met hun partner viel tegen. ‘Bij onbekenden doen we ons best om indruk te maken,’ zo verklaart Dunn, ‘en dat geeft ons humeur een oppepper.’