Vandaag gaat de wekker eens níét. Ik word uit mezelf wakker, rommel wat in huis en probeer aan te voelen waar ik zin in heb. Bewegen – dus ik fiets naar de yogaschool voor zo’n fijne powerflow-les. Vol. ‘Je hebt zeker niet gereserveerd?’ Er is alleen nog plaats in een ontspanningsles. Daar doe ik dan maar aan mee, stiekem balend. Dag 1 van dit experiment is niet zo succesvol begonnen.

TEST
Doe de test »

Hoeveel behoefte aan controle heb je?

Normaliter plan ik alles in. Spontaan iets ondernemen gebeurt praktisch nooit. Dat kan ook haast niet anders met zo’n druk bestaan: ik combineer een parttime onderzoeksbaan met het schrijven van boeken en het geven van yogalessen, heb een rijk sociaal leven en wil daarnaast literatuur lezen, mijn ouders bezoeken, sporten en kookworkshops volgen. Het lukt me ook nog om al die activiteiten in mijn dagen en weken te proppen. Ik leef namelijk op mijn agenda, waarin nauwkeurig alle afspraken, to-do-lijsten en deadlines staan.
Een week zonder agenda lijkt me doodeng. Zal ik geen belangrijke afspraken vergeten, geen deadlines missen? Zal ik me niet gaan vervelen als ik straks ineens niets te doen heb? Maar ik wil ook ervaren hoe het voelt, minder strak georganiseerd leven. Want daar verlang

Log in om verder te lezen.

Meer lucht in je leven – 3 tips

cijfer-een-e1473760058390-220x234Welke overtuigingen en leefregels motiveren je om te leven volgens een volgeplande agenda? Zijn ze realistisch, of misschien te streng? Kun je een vervangende overtuiging bedenken en op basis daarvan nog eens kritisch naar je agenda kijken? Wat moet er écht op tijd gebeuren, vanwege een verplichting of wens, en wat moet je vooral van jezelf? Een overtuiging kan bijvoorbeeld zijn: ‘Ik ben een slechte collega als ik mijn werk te laat aanlever.’ Een mildere overtuiging is: ‘Als ik heel soms iets vergeet, ben ik nog steeds een prima collega.’ Die mildere opvatting kan helpen om op een ontspannener manier in het leven te staan.

cijfer-twee-e1473760253739Maak een lijst met vijftig dingen waar je energie van krijgt. Dat kunnen korte activiteiten zijn (een kwartier uit het raam staren) of langere (uitgebreid uit eten). Plan elke dag ruimte voor één tot drie van die dingen tussen al je ‘moet’-afspraken. Dat helpt om je batterij opgeladen te houden.

cijfer-drie-e1473760123237-220x226Oefen met flexibel leven in je weekends en op vakantie. Plan dan alleen het hoogstnoodzakelijke, en laat ruimte voor toevalligheden en het afwijken van plannen.

Tips afkomstig van psycholoog en mindfulnesstherapeut Nicole van Gans. In haar praktijk helpt ze veel mensen met een grote controlebehoefte en daaraan gerelateerde spanningsklachten; zie hilversumpsycholoog.nl