We kopen altijd meer dan op ons lijstje staat – en dat komt door deze trucs

  • 1156 woorden
  • leestijd is 6 minuten
  • Foto: Getty Images
Consumentenpsychologie waar we allemaal door beïnvloed worden.

De gemiddelde supermarkt verkoopt zo’n dertigduizend verschillende artikelen. Dan is een impulsaankoop snel gedaan. Marketeers spelen daar handig op in met weekaanbiedingen en spaaracties. Maar er zijn ook subtielere trucs, zoals blijkt uit deze antwoorden op de vraag: waarom kopen we altijd meer dan we ons hadden voorgenomen?

Minimalisme: gelukkiger met minder spullen

Rust, overzicht en vrijheid: volgens minimalisten levert radicaal opruimen veel levensgeluk op. Ontd...

Lees verder

1. Doordat we altijd flink moeten zoeken

Iedere supermarkt heeft een andere indeling, maar er zijn wel opvallende overeenkomsten. Melk en eieren bijvoorbeeld staan verdacht vaak achterin. Dat heeft volgens marketeers een reden. Veel klanten kopen minstens één

Log in om verder te lezen.

auteur

Anouk Broersma

» profiel van Anouk Broersma
  • Meer over

    Hoogsensitief

    Hoogsensitieve personen (HSP) zijn eerder moe en gevoeliger voor stress en overprikkeling.

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn vrouw is bang dat producten opraken

Beste Froukje, Mijn vrouw wil altijd van alles voorraad in huis hebben. Ik vind dat onzin. Er zijn n...
Lees verder
Advies

Mijn vrouw is bang dat producten opraken

Beste Froukje, Mijn vrouw wil altijd van alles voorraad in huis hebben. Ik vind dat onzin. Er zijn n...
Lees verder
Advies

Ik wil positieve feedback

Klinisch psycholoog en HSP-expert Elke van Hoof en Esther Bergsma, onderzoeker, HSP-coach en schrijv...
Lees verder
Advies

Ik wil positieve feedback

Klinisch psycholoog en HSP-expert Elke van Hoof en Esther Bergsma, onderzoeker, HSP-coach en schrijv...
Lees verder
Artikel

Gat in je hand? Zes valkuilen bij het nemen van financiëleb...

Zelfs de meest rationele mensen nemen onlogische beslissingen als het om geld gaat. Zonde, want die ...
Lees verder
Artikel

Meer, meer, meer!

Hebzucht komt vaker voor onder jongeren en onder mensen die opgroeiden in armoede, blijkt uit onderz...
Lees verder
Kort

Koopgraag = vrolijk?

Consumentenpsychologie waar we allemaal door beïnvloed worden.
Lees verder
Advies

Ik blijf kopen: ben ik nog te redden?

Consumentenpsychologie waar we allemaal door beïnvloed worden.
Lees verder
Artikel

Je goede voornemens in 4 stappen echt haalbaar

Dit jaar geen voornemens die sneuvelen, maar doelen die je daadwerkelijk gaat halen. De wetenschappe...
Lees verder
Artikel

De verborgen betekenis van geld

Ook al geven we geld vaak gedachteloos uit, het gebeurt zelden zomaar. ­Ongemerkt wordt ons financi...
Lees verder