Leiderschap

Managers overschatten zichzelf als leidinggevende. Ze hebben een positiever beeld van zichzelf dan hun medewerkers van hen hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van Berenschot onder negen Nederlandse organisaties. Managers geven zichzelf consequent een hogere score dan hun medewerkers hen geven. Zo denken managers dat ze een coachende leiderschapsstijl hebben, maar hun ondergeschikten vinden van niet. Ook vinden managers van zichzelf dat ze bijdragen aan de ontwikkeling van hun medewerkers, maar hun medewerkers ervaren dit in veel mindere mate.

Medewerkers willen graag dat hun baas participatief leidinggeeft en daarbij ook visie uitdraagt, maar in plaats daarvan vinden ze hem zeer resultaatgericht. Managers zelf vinden juist dat ze laag scoren op resultaatgerichtheid. Het eerste advies dat Berenschot geeft aan managers, is dan ook zichzelf eens wat beter te leren kennen. Een manager moet kunnen luisteren, om feedback kunnen vragen en die feedback kunnen vertalen.

Berenschot vroeg ook aan managers wat de belangrijkste stressfactoren zijn op hun werk. De grootste stressfactoren voor alle leidinggevenden zijn slecht functionerende IT-systemen, werkdruk en ad hoc-activiteiten. Middenmanagers ervaren daarnaast ook slecht functionerende medewerkers als een stressfactor. (SW)