De vraag

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike,
Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner?

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

 

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

Het advies

Expert

Ulrike Wild

Beste Suzanne,
Een beetje merkwaardig gedrag wat je medewerkster vertoont, vindt je niet?
Alles op de werkvloer ter plekke doorspreken – ik zou in allereerste plaats zeer benieuwd zijn wat daar achter zit. Onzekerheid? Stress? Gepest worden? Een conflict met een collega? Roddelverslaving? Een zieke man thuis? Doorgeven van werkresultaten?

Maar dit is niet de eerste stap. Jij bent teamleider, dus jij staat voor de organisatie. Jij moet ander gedrag afdwingen (dus niet verzoeken om te stoppen…) – niet op persoonlijke titel maar als leidinggevende. Ga verhelderen met jouw eigen baas en met P&O wat eigenlijk het bedrijfsbeleid en de regels rondom dit gedrag zijn en welke stappen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Bespreek met hun welke weg jullie als bedrijf in dit geval inslaan.

Nodig de medewerkster dan uit voor een gesprek. Als al meerdere gesprekken geweest zijn, vraag dan je eigen leidinggevende/directie of P&O bij. Maak haar duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd wordt en wat de consequenties ervan zijn als zij dit wel blijft doen: dossier opbouwen, slechte beoordeling etc. Dus jullie stellen de regels en maken helder wat er gebeurt als zij zich niet aan de regels houdt. En uiteraard deze consequenties ook toepassen….

Vervolgens zou ik – ook in het gesprek – wel op zoek gaan naar de achtergronden. Als een probleem dit gedrag veroorzaakt kun je ook samen met de medewerkster kijken naar een oplossing. Bijvoorbeeld: als iemand gepest wordt en thuis gaat uithuilen dan stopt dat gedrag pas als jullie dat probleem aanpakken. Of als iemand erg onzeker is en bij een partner bevestiging zoekt, dan helpt coaching, mentoring of training. Let op, jij bent niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de oplossing! Jij handelt vanuit bedrijfsbelang.

Maar als er geen goede reden is – dan blijft regels stellen en consequenties toepassen het meest belangrijk.
Succes!

Groeten van Ulrike

Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Leidinggeven voor beginners

Iedereen is wel eens manager – of je nu een stagiair aanneemt of een complete verbouwing begeleidt...
Lees verder
Artikel

Leidinggeven voor beginners

Iedereen is wel eens manager – of je nu een stagiair aanneemt of een complete verbouwing begeleidt...
Lees verder
Branded content

‘Schoonheid is uitstralen dat je gelukkig bent’

De natuur heeft ons geprogrammeerd om naar mooie dingen te kijken, zegt psychologe Nancy Etcoff. Maa...
Lees verder
Branded content

‘Schoonheid is uitstralen dat je gelukkig bent’

De natuur heeft ons geprogrammeerd om naar mooie dingen te kijken, zegt psychologe Nancy Etcoff. Maa...
Lees verder
Kort

Rouw in tijden van corona

Afstand moeten houden van andere mensen of niet bij een uitvaart kunnen zijn omdat de groep klein mo...
Lees verder
Kort

Rouw in tijden van corona

Afstand moeten houden van andere mensen of niet bij een uitvaart kunnen zijn omdat de groep klein mo...
Lees verder
Recensie

De emotioneel intelligente leider weet de juiste snaar te ra...

Mensen ontlenen hun emoties aan degenen die boven hen staan, schrijft Daniel Goleman in zijn nieuwst...
Lees verder
Artikel

Moet je wel manager willen worden?

Promotie maken is aantrekkelijk, maar veel nieuwe managers valt het tegen aan de top. Vijf vragen di...
Lees verder
Kort

Hoopvolle woorden: zo krijg je mensen mee als je iets van ze...

Hoe krijg je mensen mee als je iets van ze wil? Deze 3 woorden blijken te helpen…
Lees verder
Kort

Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde besliss...

Managers overschatten zichzelf als leidinggevende. Ze hebben een positiever beeld van zichzelf dan h...
Lees verder
Advies

Mijn kind is dwars, ik krijg hem niet eens aangekleed

Hoe ga je om met een kind dat dwars is en zich niet laat aankleden?
Lees verder
Advies

Mijn dochter van zes vergeet verboden

Beste Ewald, Ik heb een dochter van 6 jaar. Ik moet haar steeds weer attenderen op de dingen die ze ...
Lees verder
7445