Mensen verschillen in het vertrouwen dat ze in uitdagende situaties hebben in hun capaciteiten. Zelfeffectiviteit noemen psychologen dat vertrouwen in eigen probleemoplossend vermogen, en volgens recent Duits onderzoek is het een goede buffer tegen dagelijkse stress. Anders gezegd: hoe groter je zelfeffectiviteit, hoe stressbestendiger.

Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach

Vergroot je zelfeffectiviteit

Een mooie onderzoeksuitkomst, maar als je niet zoveel zelfeffectiviteit bezit, kun je het dan vergroten? Onderzoekster Pia Schönfeld denkt van wel. Een bewezen aanpak, zegt ze, is expliciet een voorbeeld nemen aan mensen met wie je veel gemeen hebt. Te zien hoe zo iemand goed uit lastige situaties komt, kan je meer vertrouwen geven in eigen kunnen.

Ga dus bewust op zoek naar zulke sociale modellen, adviseert Schönfeld. Observeer hun gedrag, vraag na hoe ze dingen aanpakken, of laat ze vertellen hoe ze in jouw situatie zouden handelen. Het is niet meteen gezegd dat je het zelf daarna in lastige situaties direct perfect zult doen; maar wel zul je meer vertrouwen hebben in je vermogen het goed af te handelen – waardoor je in ieder geval minder worden gehinderd door stress.

Training

Vergroot je zelfvertrouwen

  • Bewezen effectief
  • Technieken uit de cognitieve gedragstherapie
  • Leer een positieve kijk op jezelf creëren
Bekijk de training
Nu maar
€ 75,-
The effects of daily stress on positive and negative mental health, International Journal of Clinical and Health Psychology, januari 2016