Plotseling houdt de rails op, en je maakt een vrije val in de ruimte. Gillend pak je de schouders vast van degene die voor je zit. Na enige tijd word je weer opgevangen in een buis, en door gaat deze adrenaline-opwekkende tocht.

Dit is geen nieuwe kermisattractie, ook al bevindt het zich midden in de Amsterdamse Watergraafsmeer. De tocht met de achtbaan maakt deel uit van de virtuele wereld van de CAVE (Computer Assisted Virtual Environment). Dit is een kamertje van drie bij drie meter, waar op drie wanden en op de vloer driedimensionale beelden worden geprojecteerd met bijbehorend geluid.

Met een speciale bril op kun je door de ruimte wandelen en verschillende virtuele werelden verkennen. Behalve de spectaculaire achtbaan, is er bijvoorbeeld een demonstratieversie van een wereld die geheel is opgebouwd uit kindertekeningen. Je loopt door groene weitjes, je kunt deuren openen en huisjes binnengaan. Door sensoren in je bril en in de afstandsbediening in je hand, is de wereld interactief. Je kunt bloemen plukken en weer weggooien. En als je met de afstandsbediening de getekende bijenkorf aanraakt, zoemen er binnen de kortste keren allemaal kleine Maja-de-bijtjes rond je oren.

Koudwatervrees

De CAVE, een samenwerkingsverband van onder andere de universiteiten van Amsterdam, is het mooiste van het mooiste op het gebied van virtual reality. Er zijn er slechts een stuk of dertig op de wereld. Goedkoop is het dan ook niet: de totale kosten bedragen zo’n tien miljoen gulden. Deze kosten

moeten worden terugverdiend door opdrachten vanuit de industrie, die 3500 gulden moet betalen voor een uurtje ‘caven’. Voor onderzoekers van de Amsterdamse universiteiten is het gratis. Voor psychologen, en niet alleen voor hen, zijn er prachtige toepassingsmogelijkheden weggelegd voor onderzoek met behulp van virtual reality.

Log in om verder te lezen.