De negen doodzonden van leidinggevenden

Loyaliteit aan de werkgever is geen vanzelfsprekendheid meer in een tijd dat mensen steeds sneller van baan wisselen. Wie werknemers wil vasthouden, doet er daarom goed aan de teamgeest te versterken. Veel leidinggevenden zijn in dit opzicht geen hoogvliegers. De Duitse organisatiepsycholoog Thomas Weegen noemt de negen belangrijkste fouten die leidinggevenden kunnen maken en die ertoe leiden dat werknemers in desinteresse vervallen.

1) De neiging alles zelf te willen beslissen, zodat er voor anderen geen ruimte overblijft om eigen intitiatieven te ontplooien.

2) Geheimzinnigheid, waardoor normale toegang tot informatie een gunst wordt.

3) Een gebrekkig beslissingsvermogen, wat inhoudt dat de baas niet kan uitmaken wanneer de regels gevolgd moeten worden en wanneer het beter is hiervan af te wijken.

4) Onberekenbaarheid.

5) Te weinig consistentie in het doel dat het team zou moeten nastreven.

6) Niet openstaan voor de inbreng van ondergeschikten.

7) Angst voor conflicten, die de werknemers dwingt tot gedweeë volgzaamheid.

8) Wantrouwen.

9) Zelfbewieroking, die ondergeschikten onnodig in de schaduw stelt.

(Psychologie Heute, juni 1999)

auteur

Heleen Peverelli

» profiel van Heleen Peverelli
auteur

Ad Bergsma

» profiel van Ad Bergsma

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Worstelen met het celibaat

Katholieke geestelijken die geen seksuele verhoudingen mogen aangaan, dragen een zware last op hun s...

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Verhaal

Dit zeggen experts over digitaal opvoeden

Smartphones, tablets en games zijn niet meer weg te denken uit het leven van onze kinderen. Wat is d...

Lees verder
Artikel

Lieve baas voorkomt burn-out

Lees verder
Artikel

De vrouw in het zakenleven

Lees verder
Artikel

Wolven in grijze pakken

Lees verder
Kort

Ervaren managers herkennen niet altijd goede ideeën

Lees verder
Artikel

Geoffrey Miller: ‘Shoppen is niet de beste manier om je te profileren’

Lees verder
Column

De weg, niet het doel

Lees verder