De vraag
Hoe kunnen werkgevers omgaan met burnout?
Na de aanvankelijke vaststelling van een burn-out en een hele berg vervelend gedoe met mijn werkgever is bij mij, na verder onderzoek, het chronisch vermoeidheidsyndroom (CVS) vastgesteld.
Ik heb drie maanden lang intensieve therapie gevolgd om hiermee om te leren gaan, om op een andere manier naar mijn lichaam en gedachten te luisteren en de niet te verhelpen klachten te accepteren. Nu wil het toeval dat ik bij mijn reïntegratiewerkzaamheden invloed kan gaan uitoefenen op het beleid omtrent voorkoming van ziekteverzuim en zorgvuldige omgang met reïntegratie.
Over de eigen verantwoording bij het voorkomen van en zelfs omgaan met burn-out en zelfs CVS heb ik inmiddels genoeg opgestoken. Maar is er ook informatie beschikbaar over hoe werkgevers hieraan een zorgvuldige, positieve bijdrage kunnen leveren?

Het advies
Expert
Luk Dewulf
Werk en burn-out
Je stelt een erg interessante vraag. Zelf ben ik geen arts en is het lastig om zonder deskundigheid ter zake uitspraken te doen over verbindingen tussen burn-out, energieverlies en CVS.
Ik heb iemand met CVS gecoacht. Daardoor weet ik hoe talentencoaching kan helpen om – met zo weinig mogelijk energie – zoveel mogelijk te halen uit momenten waarop je actief aan het werk bent.
Werken vanuit je talent is de allerbeste manier om met zo weinig mogelijk moeite en mentale inspanning een maximum aan voldoening uit het werk te halen. In het boek ‘Help, mijn batterijen lopen leeg’ hebben we 10 aanbevelingen gemaakt voor werkgevers. Die 10 aanbevelingen worden erg mooi samengevat in het krantenartikel uit de krant ‘De Morgen’ van 21 mei 2012. Ze worden elk nog veel uitgebreider in het boek toegelicht.
Je vindt ze hieronder als download. Ik hoop dat je er iets aan hebt.