Het helpt jezelf beter begrijpen. Van der Stigchel, hoofddocent experimentele psychologie aan de Universiteit Utrecht, legt uit hoe onze waarneming en aandacht werkt, en welke problemen we tegenkomen in het dagelijkse leven. Het fenomeen ‘aandachtsblindheid’, bijvoorbeeld, helpt begrijpen waarom we dingen uit onze omgeving soms totaal niet meekrijgen, ook al staan ze midden in ons gezichtsveld.
De auteur zet je aan het denken. Je ziet wat je verwacht te zien, aldus de auteur. Verwacht een radioloog geen aanwijzing voor een tumor te zien op een scan, dan vindt hij deze meestal ook niet. Blijkt er achteraf wél een tumor te zijn, dan ziet hij ineens wel aanwijzingen op diezelfde scan. Het doet je afvragen wat we, door onze verwachtingen, allemaal wel niet over het hoofd zien.
Je krijgt goede tips om aandacht te trekken. Om bijvoorbeeld het logo van een product onder de aandacht te brengen, moet je het plaatsen in de logische kijkrichting van de advertentie. Zo heeft Benetton een reclame waarbij het logo aan het einde van een opvallende, korte zin staat. De tekst valt zo op dat je hem leest en, als je rechts uitkomt, automatisch het logo ziet.