De vraag
Wil ik te graag zwanger raken?
Beste Jolet,
Begin 2010 hebben mijn man en ik besloten dat we gaan proberen zwanger te raken. Het zit ons echter niet mee. Nu worden we begeleid door een gynaecoloog, maar nog steeds wil het niet lukken. Familie en vrienden zeggen dat ik het moet loslaten, maar dat gaat niet zo makkelijk; de medicijnen en tests brengen het telkens weer in herinnering. Ik geloof steeds meer dat het aan mij ligt en aan het feit dat ik te veel met zwanger worden bezig ben. Hoe kan ik dit loslaten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De eerste stap is: houd op met uzelf de schuld te geven. U zult zich al een stuk relaxter voelen als u dit hele proces kunt zien als een soort van loterij. U doet uw best, maar het toeval bepaalt de uitkomst. Als u zichzelf zwanger kon dénken of wénsen, dan had u immers al lang een kind!
Verder kan het helpen om een limiet te stellen. Bijvoorbeeld: in juli 2012 stop ik met de behandelingen; ben ik dan nog niet zwanger dan neem ik een half jaar 'vrij'. En wat ook weleens helpt is: er niet meer over praten. Ga gewoon door met pillen slikken en vrij zo vrolijk mogelijk verder, maar praat er met niemand meer over. Zoek ook naar manieren om uzelf te ontspannen, geestelijk en lichamelijk - hobby's, vakantie, iets nieuws leren, uit dansen gaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp