De vraag
Wat wil ik echt?
Hoi Ursula,
Vorig jaar was een hectisch jaar zoals geen ander kan zijn. En ik kan er alleen maar positief over zijn, omdat ik heel veel geleerd heb. Maar waarschijnlijk niet genoeg.
Ik weet wel wat ik wil, en heb daarvoor heel wat boekjes gelezen en testjes gedaan. Daarom weet ik dat bepaalde dingen die ik wil niet realiseerbaar zijn. Concreet: huidige situatie: heao-be, 29 jaar, in Nederland wonend, sinds kort getrouwd, vorig jaar werd contract niet verlengd.
Vorig jaar heb ik samen met mijn man een poging gedaan om naar het buitenland te gaan. Ik heb vorig jaar twee maanden als boekhouder in Afrika gewerkt (wat me wakker heeft gemaakt). Ik heb nu weer een administratieve baan, echter als hoofd/teamleider over twee mensen.
Tja en wat wil ik? Mensen helpen (hulporganisatie), wonen en werken in het buitenland, journalist (hoef ik niet TE slim te zijn en ook niet zeer nauwkeurig tov administrateur, en ik heb reeds een acht weken durende cursus journalistiek gedaan).
Nou ik hoop dat je het nog een beetje kan volgen. Want ik ben het een beetje kwijt. Ik voel me zelfs wat verdrietig omdat ik in mijn gedachtes zie wat ik graag zou willen terwijl ik weet dat mijn gedachtes vaak geen goed vertaling zijn van de werkelijkheid.
Vriendelijke groeten,
Sandra

Het advies
Beste Sandra,
Voel je alsjeblieft niet verdrietig, want dromen worden werkelijkheid, heus waar!! De vraag is alleen hoe je ze het beste in vervulling laat gaan. Maar voordat ik daar dieper op inga, vat ik nog even jouw verhaal samen, opdat ik je goed begrijp. Ik heb het idee dat je graag mensen wilt helpen en het liefste bij een hulporganisatie tewerkgesteld wordt. Ook zou je graag als journalist willen werken en bij voorkeur in het buitenland wonen.
Hoe verwezenlijk je nu je droom?
Kijk of je via activiteiten op je werk ervaring kunt opdoen: interview collega’s over lopende zaken, de nieuwste ontwikkelingen en maak daarvan verslag in het personeelsblad (eventueel richt je zelf een blad op).
Stel een onderzoek in naar ervaringsmogelijkheden via activiteiten buiten jouw werk om, als verslaggever bij een clubblad/wijkvereniging.
Inventariseer de opties om stage te lopen bij een uitgever (b.v. ’s zaterdags bij een krant).
Schrijf een interessant verhaal en stuur het op naar de diverse bladen/kranten/uitgevers. Daarbij kun je denken aan je opgedane ervaringen in Afrika (lijkt mij spannend om te lezen). Wie weet kun je er zelfs een boek over schrijven.
Maak ‘nieuws’/schrijf een artikel met een aparte invalshoek voor een door jou geselecteerd aantal hulporganisaties.
Houd een boekwerk bij van al jouw schrijfstukken en/of plaatsingen.
Het bovenstaande kun je ook invullen als je je meer op hulpverlening wilt richten. Via internet kun je zoeken op vacatures bij hulporganisaties: voor een betaalde en onbetaalde functie of als vrijwilliger.
Sandra, heb moed, durf en lef! Laat je niet bij de eerste ‘nee’ ontmoedigen, maar ZET DOOR! Als je het heilige vuur hebt, dan LUKT HET JOU.
Tot mails al dan niet vanuit het buitenland en hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg