De vraag
Wat is een goede balans tussen bescheidenheid en opvallen?
Hallo Irene,
Ik word steeds gepasseerd bij promoties omdat ik mij te bescheiden opstel. Ik vind al snel dat ik opschep als ik mijn baas op mijn kwaliteiten en goede resultaten wijs. Wat is nu de juiste balans tussen bescheidenheid en opvallen? Zijn er andere manieren om op te vallen, dan alleen te zeggen hoe goed je iets gedaan hebt?
Groeten van Trudy

Het advies
Beste Trudy,
Uit je vraag maak ik op dat je gepasseerd wordt bij promoties omdat je je te bescheiden opstelt. Dat moet vervelend zijn. Ik begrijp dat je het lastig vindt om je leidinggevende steeds weer te wijzen op je kwaliteiten en resultaten.
Misschien is het verstandig eens een gesprek aan te gaan met je leidinggevende waarin je aangeeft dat je al enige tijd graag promotie zou willen maken, maar dat je het gevoel hebt dat je steeds gepasseerd wordt door anderen. Het is immers heel goed mogelijk dat je leidinggevende niet weet wat je ambities zijn! Je kunt dan ook vragen wat er van je verwacht wordt om in aanmerking te komen voor een promotie.
Daarnaast is het van belang te laten zien wat je kunt. Probeer taken en opdrachten uit te voeren die zichtbaar zijn binnen de organisatie, en die centraal zijn voor het goed functioneren van de organisatie. Taken waarbij je een grote verantwoordelijkheid hebt en waarmee je goed kunt laten zien wat je capaciteiten en ambities zijn.
Goede prestaties op dergelijke taken maken meer indruk dan goede prestaties op taken die minder zichtbaar en minder essentieel zijn (ook al moeten ze wel gebeuren). Kortom: doe de dingen goed en doe de goede dingen!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl