De vraag
Wanneer verwacht ik te veel van mijn kind?
Hoe weet je als ouder nu of je te veel vraagt van een kind of wanneer je juist meer kan verwachten?

Het advies
Bedankt voor uw vraag. Veel opvoeders worstelen met de vraag die u stelt: Wat kan ik van mijn kind verwachten zonder ’te veel’ te verwachten?
Laten we eerst een stap terug doen: Wat is precies het gevaar als u veel van uw kind verwacht? Misschien vreest u dat uw kind denkt nooit aan uw verwachtingen te kunnen voldoen.
U kunt meerdere strategieën gebruiken om dit te voorkomen.
(1) Stel hoge verwachtingen, maar zorg dat deze realistisch zijn. Als u lage verwachtingen stelt, kan uw kind namelijk denken dat u een lage dunk hebt van zijn of haar vaardigheden.
(2) Spreek uit dat u er vertrouwen in hebt dat uw kind aan uw verwachtingen kan voldoen. Als u dit vertrouwen uitspreekt, dan weet uw kind dat u deze verwachtingen niet voor niets stelt.
(3) Geef uw kind tips over hoe hij of zij aan uw verwachtingen kan voldoen. Sommige taken zijn zó moeilijk voor kinderen, dat ze eerst hulp nodig hebben van een volwassene voordat ze het in hun ééntje kunnen.
Met andere woorden: Wees niet bang om veel te verwachten, zolang u maar vertrouwen uitspreekt in uw kind en uw kind op weg helpt met moeilijke taken.