De vraag
Wanneer heb je echt iemand nodig?
Dag Ursela,
Een interessante vraag is: wat kun je met een boek bereiken en waar heb je echt iemand voor nodig? Kun je aangeven waar je zelf echt iemand nodig hebt gehad, met andere woorden waar je het zelf niet met een boek af kon?
Groet, Erik

Het advies
Beste Erik,
Hartelijk dank voor je inderdaad interessante vraag: 'Wat kun je met een boek bereiken’. Een antwoord die in mijn optiek zeer persoonsgebonden is. Want ieder mens is naar iets ander op zoek. En filtert al dan niet bewust die informatie uit een boek die antwoord geeft op zijn of haar vragen. Dat kan voor een ieder van ons dus anders zijn.
Als we als voorbeeld ‘Coach jezelf in drie stappen’ nemen, dan kunnen sommige lezers al erg geholpen zijn met de eerste stap ‘dialogiseren’. Terwijl een ander een duw in de rug krijgt om ‘te ondernemen’, om eindelijk zijn of haar levensdroom te gaan realiseren, iets wat hij of zij al zo lang heeft uitgesteld.
Je vraagt je verder ook af waar je echt iemand voor nodig hebt. De behoefte die ieder mens daaraan voelt, is individueel bepaald en hangt dus sterk samen met de persoon ‘an sich’. De een staat meer open voor een klankbord, praatpaal, spiegel, tegendenker en vertrouweling dan de ander. In algemene zin is te stellen dat de mens een sociaal wezen is en welvaart bij liefde, aandacht, begrip en steun.
Wat mijn eigen ervaring betreft, tot nu toe heb ik in mijn leven nog geen situatie meegemaakt waar ik het niet met een boek "af kan", zoals je stelt. Hetgeen natuurlijk te maken heeft met iemands persoonlijkheid, achtergrond en levenservaring.
Erik, ik wens je nog veel succes en inspiratie toe.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com