De vraag
Waarom willen mijn exen mij terug?
Beste Jolet,
Ik ben 31 en heb zes relaties achter de rug van gemiddeld een jaar. Het valt mij op dat vrijwel al mijn exen mij op een zeker moment terug willen. Ik ben met terugwerkende kracht altijd de ideale partner, was toch zo stimulerend, meelevend, bijzonder, eigenzinnig… Maar destijds was ik niet leuk genoeg of was de liefde over. Zelf heb ik nooit zo’n heimwee gehad, dus ik vind dit een wonderlijk fenomeen. Wat is uw mening?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Misschien kunt u, om meer inzicht te krijgen, de vraag eens omkeren: waarom wilt u geen van deze zes mannen terug? Denkt u nooit eens met weemoed terug aan een eigenschap van een vorige partner? Nog een vraag: zou het kunnen dat deze mannen, of in elk geval enkelen van hen, zich meer in de relatie gestort hebben dan u? Of - weer een andere invalshoek - heeft u misschien wat al te veel uw best gedaan om het anderen naar de zin te maken?
Dan nog iets: zes korte relaties waarvan u er geen terug zou willen... dat roept bij mij het idee op dat u zich misschien nog niet écht aan iemand 'gegeven' heeft, dat u nog geen ervaring heeft met de emotionele overgave die bij echte liefde hoort. Ik wens u toe dat u hier binnenkort intensief kennis mee gaat maken.