De vraag
Waarom val ik op oudere mannen?
Ik (vrouw, 19) heb nog nooit een relatie gehad. Mijn enige romantische gevoelens waren voor een man van 33 en daar heb ik toen niets mee gedaan. Alle mannen die ik aantrekkelijk vind, zijn een stuk ouder dan ik. De band met mijn vader was vroeger slecht, maar het gaat nu eigenlijk heel goed tussen ons. Val ik daardoor op oudere mannen? Is dit alleen lust of moet ik accepteren dat ik op oudere mannen val? Is daten dan schadelijk? Waarom word ik maar niet verliefd op iemand van mijn leeftijd?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Met alle respect: de vragen die jij jezelf stelt, zullen je niet verder helpen. Sommige mensen zien seksuele smaak of voorkeur als een ui die je moet afpellen om bij de kern van je échte voorkeur te komen. Die zou dan vastgelegd liggen in je genen en/of je jeugdervaringen en die heb je maar te accepteren.
Maar zo werkt het niet. Er is namelijk veel meer te zeggen voor het idee dat seksuele smaak gevormd wordt door ervaring, ontdekken, verschillende partners en relaties uitproberen. Je smaak ligt dus niet vast en kan en zal veranderen als je in andere levensfasen komt.
Zoals iemand niet weet hoe zwemmen is als hij naar plaatjes van een zwembad kijkt, weet jij nog niet wat seks en relaties betekenen als je je daar niet in onderdompelt. Parkeer je vragen en labels voorlopig. Ga ervaringen opdoen, ga daten of flirten, vraag hoe anderen dat doen, word lid van een club of vereniging…. Ga aan de slag!