De vraag
Waarom lukt het me niet voor een groep te praten?
Beste Jolet
Ik heb angst om voor een groep mensen te praten. Met één of twee mensen lukt het me nog wel, maar als het er meer zijn, klap ik dicht. Dan heb ik zelf geen controle meer over mijn stem. Mijn hart gaat sneller kloppen, ik krijg opvliegers en last van mijn ademhaling. Ik snap niet waarom ik mijzelf hierin niet onder controle krijg. Mijn omgeving ook niet. Men vindt dat ik zelfverzekerd ben en mijzelf mondeling goed weet uit te drukken.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U beschrijft alle symptomen van een angstaanval. Een simpele oplossing is: neem vooraf een pilletje in dat de lichamelijke symptomen onderdrukt (via de huisarts) of oefen met een logopedist op een betere ademhaling. Een diepgaande oplossing is: neem de oorzaak van uw angst weg bij een psycholoog.
Maar ik heb ook praktische tips. Oefen veel. Volg een cursus, liefst met camera. Zorg dat de symptomen van uw angst onzichtbaar zijn – draag kleren die geen zweet laten zien, zorg dat u uw bibberende handen in de zakken kunt steken. En wees vooral niet te ambitieus; pas uw verhaal aan aan wat u aankunt. Lees het desnoods voor, en leer het begin uit uw hoofd. Neem rustig pauzes. Zeg iets over uw zenuwen, dan hoeft u ze niet te verbergen. Bedenk: uw verhaal hoeft niet perfect te zijn. Als u blijft oefenen, zal het steeds beter gaan. Succes!
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.