De vraag
Stel ik mijn doelen te hoog?
Beste Harm,
Ik (47) mis de energie om de paden die ik ingeslagen ben goed af te maken. Hoe achterhaal ik of dit te maken heeft met mijn visie op deze levenstaken of vertil ik mij aan te hoog gestelde doelen?
Vriendelijke groeten, Jolanda

Het advies
Beste Jolanda,
Eer is vaak een groot verschil tussen wat mensen zeggen dat ze willen, wat ze vinden dat ze zouden moeten willen, en wat ze, als ze goed naar zichzelf kijken, werkelijk blijken te willen. Het is de moeite waard om dat onderscheid te leren maken, vooral wanneer het over jezelf gaat.
De doelen die je nastreeft, heb je die bewust gekozen? Zijn ze het resultaat van goed rondkijken en van zelfonderzoek, of zijn ze gaandeweg ontstaan, als gevolg van omstandigheden? En hoe lang gaan je huidige doelen eigenlijk al mee? Gelden ze nog wel?
Dat zijn de eerste vragen die je aan jezelf kunt stellen als je wilt ontdekken waarom je te weinig ‘puf’ hebt. Misschien verg je te veel van jezelf, maar het is ook mogelijk dat je echt een andere kant op moet. In elk geval is het verstandig je twijfels serieus te nemen. Dat is het halve werk. Trek wat tijd uit voor je overpeinzingen, maak eens in de week in je eentje een wandeling, bijvoorbeeld, en denk erover na. Als je in staat bent liefdevol en kritisch tegelijk naar jezelf te kijken, is de kans groot dat je meer inzicht krijgt in je situatie.
vriendelijke groet,
Harm van der Gaag
Denk dieper. De Wijsgerige Praktijk
Filosofische coaching voor professionals en particulieren
Neem ook een kijkje op zijn site: Denkdieper.nl