De vraag
Onzekerheid rondom mijn zwangerschap maakt me angstig
Goedemorgen Odile,
Ik sta op dit moment voor een moeilijke keuze. Ik ben 14 weken zwanger, en ik ben 37. De zwangerschap is het gevolg van een inseminatie, omdat het ons niet zelf lukte. Mijn angst om een ‘ongelukkig’ kindje te krijgen is groot. Om deze onzekerheid uit te sluiten, kan ik een vruchtwaterpunctie laten doen. Het risico daarvan is dat een miskraam kan krijgen. Een bijkomend risico is natuurlijk dat ik slecht nieuws krijg en het kindje alsnog moet laten weghalen. Deze beslissing maken maakt mij zeer angstig en heb moeite om alles goed af te wegen. Misschien kun je me helpen?
Bij voorbaat dank.
Jussie

Het advies
Beste Jussie,
Het is begrijpelijk dat je in deze situatie met angsten wordt geconfronteerd. Veel vrouwen die via kunstmatige wegen zwanger zijn geworden zijn bang voor een miskraam of afwijkingen bij het kind. Wanneer het moeilijk is geweest om zwanger te worden besef je immers des te meer hoe kwetsbaar en kostbaar een zwangerschap is. Jij hebt aan den lijve ondervonden dat je niet zomaar ‘een kind kunt nemen’.
In deze tijd en cultuur groeien we op met het idee dat we controle hebben over vruchtbaarheid en voortplanting. Vruchtbaarheidsproblemen zijn een pittige confrontatie met het verlies van controle over een van de meest basale facetten van het leven. Deze confrontatie kan een flinke deuk geven in het basisvertrouwen dat je hiervoor in het leven had. En angst is een heel normale reactie op dit verlies van controle. Allerlei gedachten kunnen gaan rondspoken: is er wel zorgvuldig te werk gegaan, is er ‘onderweg’ niets beschadigd, mag ik wel ingrijpen in de natuurlijke gang van zaken? En natuurlijk wil de controlekant in ons dan alles doen wat mogelijk is om de controle weer terug te krijgen.
De kunst met angst is om je er niet door te laten leiden. Over het algemeen is het zo dat hoe meer we proberen van een bepaald gevoel af te komen hoe meer stress en innerlijk conflict wordt gegenereerd. Het kan helpen om te kijken of je jouw aandacht wat kunt losweken uit de angstgedachten: dit kun je bijvoorbeeld doen door de angst te zien als een deel in jou. Een deel wat je beter kunt leren begrijpen en waar je jezelf toe kunt gaan verhouden. Je kunt het toespreken, er naar luisteren en het af en toe begrenzen: nu heb ik even geen tijd voor jou.
Ook zijn er allerlei oefeningen die helpen bij het losweken van de aandacht: bepaalde ontspanningsoefeningen, mindfullness beoefening, meditatie of yoga oefeningen. De kans is groot dat als je de angst meer kunt zien als deel van het proces in plaats van het te bevechten, er meer ruimte en rust zal ontstaan voor het genieten van het feit dat je zwanger bent, dat er nieuw leven in jouw buik groeit, dat er een groot mysterie plaats vindt waar je jezelf aan kunt overgeven. Hoe meer je deze innerlijke houding nu aanleert hoe meer je straks zal kunnen genieten van het moederschap. Want ook over een opgroeiend kind heb je in feite niet zoveel controle.
Ik hoop dat deze gedachten je helpen een goede koers te bepalen. Succes ermee! En ik wens je een heel voorspoedige zwangerschap toe.
Vriendelijke groet,
Odile van Eck
• In 1994 startte Odile van Eck haar Praktijk voor Bewustwording en Therapie. Zij heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met vruchtbaarheidsproblemen en het begeleiden van relaties. Zij gaf vele lezingen bij Freya bijeenkomsten en voor medisch personeel. Van 1999 tot eind 2000 werkte zij bij de Fiom als coördinator bij het opzetten van het landelijke hulpverleningaanbod rond ongewenste kinderloosheid.
• Meer informatie over Odile en haar praktijk op www.odilevaneck.nl
• Meer lezen?
Odile van Eck, Een onzichtbaar verlies, leven met ongewenste kinderloosheid, van Brug
ISBN 978-90-6523-240-3. Het boek is verkrijgbaar via www.ivfboeken.nl en bij de boekhandel