De vraag
‘Onze relatie krijgt maar geen vorm’
Vijf jaar geleden ben ik gescheiden, voor een andere man. Ik heb inmiddels mijn eigen huis, maar hij woont nog bij zijn ex en kinderen. Ik begrijp zijn redenen, hij is nog steeds heel betrokken bij ze. Maar we hebben nauwelijks tijd samen. Onze relatie krijgt geen vorm. Als ik erover wil praten, zegt hij vooral wat hij niet wil (geclaimd worden, gezeur, vaste vorm, instituties). Hij vindt dat ik vertrouwen moet hebben in hem, maar deze situatie maakt me onzeker over wat we eigenlijk hebben.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Misschien word je aan het lijntje gehouden? Het treurige van je situatie is dat er geen uitweg is. Want als je op je strepen gaat staan, bijvoorbeeld door te zeggen dat je serieus genomen wilt worden, dan ben je de zeurende maîtresse die hem dwingt te kiezen. En als je gewoon zo doorgaat, dan ben je het zwakke poppetje dat met zich laat sollen. Ook de meest voor de hand liggende oplossing, weggaan om je zelfrespect te behouden, zul je niet kiezen. Want je houdt van hem.
Wat nu? Wees listig. De man weet duidelijk niet wat goed voor hem is (jij), dus iemand (weer jij) zal hem moeten coachen. Dat is makkelijk: als hij een beetje jouw kant uit beweegt, geef je hem aandacht en liefde. Als hij iets doet wat je niet bevalt, geef je beide niet. Psychologen noemen dit conditioneren. Je bezorgt er het vrouwelijk geslacht geen goede naam mee, dat is waar. Vrouwen worden altijd al als manipulatief afgeschilderd. Maar die man van je doet op dit moment toch precies hetzelfde? Maak touwtjes van dat lijntje. Neem ze in handen.