De vraag
Moet ik meegaan in zijn boeddhisme?
Sinds mijn man werkloos is, houdt hij zich bezig met het boeddhisme. De laatste tijd mediteert hij hele avonden en zegt hij dingen als: ‘Alles is een illusie’ en ‘Jij en ik bestaan niet’. Ik kan hem niet goed volgen en we doen weinig meer samen. Maar dat lijkt hem niet uit te maken.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het boeddhisme is voor veel mensen een bron van hoop en geruststelling. Je man gaat door een moeilijke periode en mediteren en wijze teksten bestuderen zouden hem daar weleens doorheen kunnen helpen.
Maar ja, als jij ondertussen het gevoel hebt dat je iets tekortkomt – liefde, aandacht of intimiteit bijvoorbeeld – en je doet daar niets aan, dan verandert je relatie inderdaad snel in een illusie.
Het is natuurlijk goed om dat met je man te bespreken. De verleiding zal groot zijn om te praten over het boeddhisme, maar dat loopt vast uit op ‘welles-nietes’. Mediteren staat voor je man bijvoorbeeld voor het belangrijke pad naar verlichting, terwijl het voor jou eenzaamheid behelst. Als je hem vraagt om minder te mediteren, hoort hij dat je hem vraagt om de verlichting uit te stellen. Grote kans dat hij zich daartegen verzet.
Daarom raad ik je aan om het gesprek over jou te laten gaan. Over je behoeften die niet bevredigd worden. Zeg hem dat je hem mist en dat je graag weer samen wilt zijn. Dat voor hem alles een illusie is, betekent nog niet dat jij diezelfde mening moet hebben. Als je zelf niet vindt dat je een illusie bent, hoef je je ook niet zo te gedragen.