De vraag
Mijn zoon (13) kan geen tijdsinschatting maken
Beste Diana en Mariëtte,
Mijn zoon (13) heeft ADD en hij heeft na veel & geduldig oefenen aardig structuur in zijn dag. Er blijft echter 1 struikelblok, waar hij zelf ook veel last van heeft en dat is de factor ’tijd’.
Hij kan niet inschatten hoe lang iets gaat duren (bijv. huiswerk) en hoeveel (meer) tijd hij daar dan aan kwijt is. Zo gaat er dagelijks heel wat kostbare tijd verloren. Hoe kunnen wij hem hierbij helpen ?
Vriendelijke groet,
Karin

Het advies
Dag Karin,
Het inschatten van tijd is een lastige vaardigheid; helemaal voor kinderen. Die kunnen nog niet zo goed vooruitdenken en anticiperen op wat er gaat (of kan) gebeuren. Is je kind ook nog eens snel afgeleid, dan is de kans groot dat hij de tijd uit het oog verliest.
Zowel bij huiswerk als bij andere vormen van plannen, zijn orde en structuur ontzettend belangrijk. Maak de dagplanning concreet door deze bijvoorbeeld ‘s ochtends samen door te nemen, bespreek hoe lang dingen ongeveer zullen duren, en maak gebruik van een duidelijke kalender.
Om het tijdsgevoel van je kind te trainen, is het belangrijk dat je je uitspraken zo concreet mogelijk maakt. Wat voor ons – als volwassenen – duidelijk lijkt, is vaak voor een kind helemaal nog niet zo vanzelfsprekend. Neem bijvoorbeeld de uitspraak ‘We gaan zo weg’. Voor een volwassene een heldere boodschap, maar voor een kind is het een vage uitspraak: wat is ‘zo’? Vijf minuten? Tien minuten? Probeer liever een tijdsaanduiding te geven: ‘We gaan over vijf minuten weg’.
Om je kind te leren om zijn huiswerk beter te plannen, kun je samen een overzicht maken en bespreek daarbij hoe lang iedere opdracht ongeveer zal duren. Hou vervolgens de tijd bij die daadwerkelijk aan het huiswerk besteed wordt en vergelijk dat met de eerste planning.
Op die manier ziet je kind zelf ook dat het doen van huiswerk (vaak) langer duurt dan van tevoren was ingeschat. Door het steeds op deze manier te doen, krijgt je kind steeds beter een gevoel voor hoe lang opdrachten daadwerkelijk duren en kan hij daar op anticiperen.
Vriendelijke groet,
Diana en Mariette