De vraag
Mijn vrouw claimt me zo
Beste heer Borgerdijn,
Ik zit met een steeds weer terugkerend dilemma: Ik heb iets dat erg leuk is en mijn vrouw reageert met jaloezie.
Bijvoorbeeld: ik ga sporten met een vriend. Haar reactie: ‘Ja, ga jij maar weer naar je vriendje’. De oplossingen waren: structuur en duidelijkheid van mijn kant (bijvoorbeeld standaard 3 keer in de week sporten) of stoppen met waar ik warm voor liep (om van het gezeur af te zijn).
Is accepteren en over laten waaien maar het beste?
Vriendelijke groet,
Alfred

Het advies
Beste Alfred,
Ik vind niet dat je moet berusten in de jaloezie van je partner. Jullie hebben er immers beiden last van. Ga er daarom samen de schouders onder zetten om jullie relatie te verbeteren.
Jaloezie heeft vaak met onzekerheid en angst te maken. Mensen die jaloers zijn vergelijken zichzelf met anderen en vrezen daarin tekort te schieten. Als jij lekker met een vriend gaat sporten en je aandacht en enthousiasme dus op de buitenwereld en anderen zijn gericht, kan dat voor haar als een bedreiging van de relatie voelen. Zij protesteert daartegen door bij jou te zeuren.
Nu is zeuren meer dan alleen klagen. Het is ook een verlangen, verpakt in klaagzang. De kunst is om in het geklaag dus ook het onderliggende verlangen te herkennen. Je partner verlangt naar behoud en bevestiging van de relatie met jou en dat is op zich goed nieuws. Daar kunnen jullie wat mee.
Ga met haar het gesprek aan. Niet in een verwijtende sfeer of in discussie (die gaan vaak over goed of fout – dat werkt niet), maar om samen uit te zoeken wat haar zou helpen. Wat heeft ze nodig om zich prettiger te voelen, zodat ze ook minder last van jaloezie heeft? Misschien is er iets dat jij voor haar kunt doen als zij het moeilijk heeft. Kunnen jullie daar iets over afspreken? Helpt het haar als jullie werken aan meer aandacht voor elkaar?
Eerlijk en open hierover zo vaak als nodig het gesprek aangaan helpt om elkaar te begrijpen en er samen de schouders onder te zetten. Dat lijkt mij de beste weg in een relatie.
Vriendelijke groet,
Nick Borgerdijn