De vraag
Mijn vriendin heeft haar man verloren aan kanker
Beste Anette,
Een goede vriendin van mij heeft net haar man verloren aan kanker. Ze heeft twee jonge kinderen van 4 en 6 jaar. Op welke manier kan ik haar het beste bijstaan? Ik zou hier graag ook meer over willen lezen.
groeten van Liselotte

Het advies
Beste Liselotte,
Je zou bij jezelf te rade kunnen gaan welke soort hulp jij kunt en wilt bieden aan je vriendin. Sommige mensen zijn goed in meedenken, andere in meehelpen op praktisch gebied en weer anderen zijn goed in meevoelen en in luisteren. Er is dus hulp mogelijk op gebied van Hoofd, Handen en Hart. Bijna niemand is op al deze terreinen even goed. Kies dus iets uit wat jij kunt bieden en vraag je vriendin of ze daar behoefte aan heeft.
Voor het verwerkingsproces van jonge kinderen is het Herinneringsboekje van Marijke Comello heel geschikt (ISBN 90-805066.5.6) Stichting Achter de Regenboog (www.achterderegenboog.nl) kan je verder helpen aan literatuur en informatie over rouwbegeleiding.
met vriendelijke groet,
Anette Pet
• Anette Pet is psychotherapeute bij het Helen Dowling Instituut in Utrecht. Hier wordt hulp psychische hulp geboden aan kankerpatiënten en hun familieleden. Zij is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met ernstige trauma’s.