De vraag
Mijn vriend wil niet dat mijn dochter bij me komt wonen
Beste Jolet,
Ik ben 51 en heb sinds drie jaar een latrelatie. Onlangs bood ik mijn dochter van 27 aan om tijdelijk bij mij in huis te komen, omdat haar relatie is verbroken. Mijn vriend vindt dit niet acceptabel: mijn dochter moet maar zelf tijdelijke woonruimte zoeken. Hij wil onze relatie op een laag pitje zetten tot ze uit huis is. Mijn dochter is niet makkelijk, ze voelt zich snel aangevallen. Er is al eens ruzie geweest tussen haar en mijn vriend. Ik wil met deze vriend aan een nieuwe toekomst werken. Hoe kan ik dit in goede banen leiden?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het lijkt me heel logisch dat u uw dochter onderdak aanbiedt. Uw vriend zet u wel behoorlijk onder druk – of kent hij u zó goed dat hij u wil helpen om goed met uw dochter om te gaan? Hoe dan ook, dit conflict helpt u niet de wereld uit door de kool en de geit te sparen. U mag best steviger optreden tegen zowel uw vriend als uw dochter. Als uw geliefde uw dochter niet kan velen, dan blijft dat een probleem voor uw toekomst. Het is beter als ze hun wrijvingen oplossen en als volwassenen met elkaar omgaan. Kunt u ze duidelijk maken dat ze er samen iets op moeten vinden? Uw vriend wil nu uw dochter gaan vermijden – dat lijkt me geen goed plan.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.