De vraag
Mijn vader klampt zich teveel aan zijn ziekte vast
Dag Roos,
Mijn vader is een jaar ziek geweest. Hij heeft gelukkig de ziekte met chemo overwonnen en heeft net de laatste kuur gehad. Als ik hem nu bel vertelt hij nog steeds vooral allerlei details over zijn fysieke en psychische conditie. Details die ik helemaal niet wil weten.
Ik wil gewoon weer met hem over de kleinkinderen praten. Over wat ik beleefd heb, wat hij beleefd heeft. Maar elke keer trekt hij het gesprek weer naar ziekteverhalen toe. Ik begrijp wel dat zijn belevingswereld nog klein is. Ik stimuleer hem om weer naar buiten te gaan en dat stelt hij wel op prijs. Maar het liefst wil ik zeggen dat ik geen ziektedetails meer wil horen. Wat is wijsheid? Is het erg onaardig om te zeggen dat ik het niet meer over ziekte wil hebben? Of help ik hem juist zo om een beetje uit de patiëntenrol te komen?
Groeten van Maria

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Maria,
Ik denk dat je gelijk hebt, dat je vader zich teveel vastklampt aan zijn ziekte en dat hij daarmee jou en zichzelf ondermijnt. Maar als je zou zeggen dat hij erover op moet houden heeft het waarschijnlijk een averechts effect. Wat kan helpen is als je het op een positieve manier zegt, vanuit jouw gevoel.
Wat zou je graag willen in het contact met hem, waar verlang je naar? Zeg hem dat! Als je bijvoorbeeld zou zeggen: ‘Ik vind het zo fijn dat je de ziekte overwonnen hebt, ik heb je gemist en zou zo graag weer praten over …’ enz, dan geef je hem een positieve boodschap die uit jouw hart komt. Het kan helpen je kwetsbaar op te stellen en hem te vertellen over jouw behoeftes. Daarnaast is het goed je af te vragen waarom hij dit doet. Wat geeft het hem om het steeds over zijn ziekte te hebben? Wat is zíjn verlangen? En is er een andere manier waarop je hem dat kunt geven?
vriendelijke groet,
Roos Vonk
Plusabonnees vroegen advies over wijsheid aan Roos Vonk. Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en coach/managementconsultant.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk:
www.roosvonk.nl