De vraag
Mijn puberzoon rookt joints
Hoi Emmeliek,
Mijn puberzoon van bijna 18 is begonnen met het roken van joints. Als moeder zie ik natuurlijk direct het gevaar van verslaving op de loer liggen. Ik heb hem gezegd dat ik het eng vind maar dat ik zijn nieuwsgierigheid wel begrijp. Ik heb gevraagd om voorzichtig te zijn en er geen dagelijkse gewoonte van te maken. Ook heb ik hem gewezen op de risico’s. Hij vindt dat ik overdrijf.
Ik heb een goede, open relatie met mijn zoon. Ik hecht er aan dat onze relatie blijft zoals deze is, maar zie wel het gevaar van verslaving: een zomervakantie met zeeën van tijd om rond te hangen met vrienden en in de verleiding te komen om steeds vaker te blowen is mijn angstbeeld. Ik wil niet drammen. Realiseer me ook dat hij bijna 18 is en zijn eigen keuzes moet maken (en zijn eigen fouten).
Wat kan/moet ik doen (of laten)?
Groeten van Cornelia

Het advies
Beste ouder van bijna 18 jarige,
Wat is het toch moeilijk hè, ook bij een 18 jarige heb je zorg en blijf je balanceren tussen wanneer loslaten en wanneer controleren. Helemaal wanneer je puber begint te experimenteren met softdrugs, kan ik me goed voorstellen dat je alarmbellen gaan rinkelen. Wat goed dat je niet alleen met je zorgen en je angstbeeld blijft rond lopen, maar tijdig advies vraagt aan de Opvoeddesk.
Je schrijft dat je zoon onlangs uit nieuwsgierigheid is begonnen met het roken van joints. Zo te lezen komt direct bij jou het angstbeeld van verslaving boven en wordt deze angst nog eens versterkt, doordat je zoon er heel luchtig over doet en de zomervakantie in zicht is. Een hangperiode wellicht in gezelschap van verkeerde vrienden, waar je dan als ouder nauwelijks zicht op hebt.
En terecht: Het stofje dopamine zorgt ervoor dat pubers graag experimenteren, risico’s nemen en onbezonnen kunnen handelen. Ze hebben moeite om de gevolgen van hun daden te overzien. Het is daarom heel goed dat je hem gewezen hebt op de risico’s, die eraan vast kleven. Goede, kloppende informatie over drugs is daarbij wel erg belangrijk. Pubers zijn over het algemeen zelf ook goed op de hoogte en beschouwen  soft drugs gelijk minder erg dan alcohol. Lees meer hierover op www.drugsinfoteam.nl.
Doordat je hem geen verbod oplegt, maar wel aan hem vraagt er geen dagelijkse gewoonte van te maken, geef je hem je grenzen aan en tevens de vrijheid om zelf keuzes te maken. En juist jullie goede en open relatie maakt dat je zonder je zoon uit te horen een vinger aan de pols kunt houden! Heb vooral vertrouwen in je zoon en straal dat ook uit naar hem uit, dat versterkt jullie band.
Veel succes en geniet van deze tijd dat je zoon nog in huis is! Misschien vind je het leuk om een keer een workshop over Pubers te volgen. Kijk voor meer informatie op de Opvoeddesk, of bel 035-6957020.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.