De vraag
Mijn man reageert zich af op mij
Mijn man en ik maken een moeilijke tijd door. Hij heeft veel problemen gehad op zijn werk, en heeft al twee jaar geen oog meer voor mij of onze drie kinderen. Nu snauwt mijn man mij af: hij reageert al zijn frustraties af op ons en ik zit opgescheept met een voortdurend chagrijnige man.
Nu is hij op een punt gekomen dat ik niks meer mag zeggen. Ik praat vanuit mijn eigen gevoel en wat de situatie met mij doet. Hij zegt dat ik het alleen maar erger maak en dat ik moet ophouden over mijn gevoelens. Hij zegt boos te zijn op alles en iedereen.
Ik ben inmiddels zo down dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Hoe pak ik dit aan, hoe moet ik omgaan met zo’n chagrijnige partner?

Het advies
Wat zit jij in een nare situatie! Ik kan me voorstellen dat je het allemaal niet meer weet en down bent.
Tijd om grenzen te stellen
Verdrietig maar waar, vaak reageren we onze frustraties af op degene die ons het liefst zijn. Als ik jouw mail lees, bekruipt me het gevoel dat het momenteel bij jou toch om grenzen stellen gaat. Twee jaar is een erg lange tijd en als ik je goed begrijp hebben jij en de kinderen echt te lijden onder zijn boosheid. Het wordt tijd dat hij professionele hulp gaat zoeken. Als hij dat niet wil, dan zou je hem heel duidelijk kunnen aangeven dat je zijn boosheid niet langer accepteert.
Omgaan met een chagrijnige partner, zo doe je dat
Dat kan betekenen dat jij, iedere keer als je man boos wordt, aangeeft dat hij gedurende een kwartier zijn boosheid en frustraties mag spuien. Jij kunt daar dan erkenning voor geven, maar daarna moet het ook echt klaar zijn. Dan moet hij weer ruimte voor jou en de kinderen hebben. Onder boosheid ligt trouwens vaak pijn en verdriet – vraag daar ook eens naar en laat hem daarover praten.
Als je man je blijft afsnauwen
Mocht de situatie niet verbeteren en hij blijft zich afreageren op jullie, geef dan aan dat jouw grens bereikt is. Je kunt hem dan vragen om tijdelijk ergens anders te gaan wonen. Op die manier neemt je chagrijnige man eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor zijn leven en gaat hij aan de slag met zijn persoonlijke sores…
De kinderen hebben immers geen baat bij twee ongelukkige ouders. Veel sterkte!
Lees hier meer tips over ruziemaken – op de goede manier