De vraag
Mijn man kiest altijd voor zijn zoon
Beste Wilbert,
Mijn man en zijn zoon (27) zijn van Portugese afkomst. We zijn zes jaar geleden naar Nederland verhuisd en zijn nu vijf jaar getrouwd. Zijn zoon is schizoaffectief (een psychische aandoening die zowel kenmerken heeft van schizofrenie als van een stemmingsstoornis, red.). Hij woont in onze buurt op zichzelf, maar heeft lang alleen bij zijn vader en oma gewoond waardoor hij zijn vader ontzettend claimt. Hij kan zogenaamd niet alleen zijn.
Ik heb al die jaren heel erg mijn best gedaan, maar ik kan niet tegen zijn gemanipuleer. Zijn vader kiest altijd partij voor hem en tegen mij, ongeacht welke hulp ik bied. Heeft u advies voor mij? Deze info is zeer kort door de bocht, ik hoop dat u er iets mee kunt.
Met vriendelijke groet,
Lexis

Het advies
Beste Lexis,
Een psychiatrische stoornis binnen het gezin is zeer belastend en dikwijls ook ontwrichtend, ik heb er veel ervaring mee. Voor de ouder(s) van zo’n kind is het niet te verdragen om te zien hoe zo’n kind achteruit gaat. Altijd is er binnen het systeem een ‘tegenbeweging’ die de ouder (of partner) wil verlossen uit die positie. Dat gaat polariseren, de conflicten lopen hoog op, de patiënt in kwestie komt in crisis door alle spanningen en de breuk is compleet. Ik kan je daarom aanraden gebruik te maken van de hulp van de GGZ in jouw woonplaats.
Als het je lukt een contact op te bouwen met een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige, waar jullie allemaal vertrouwen in hebben (of krijgen, dat duurt altijd een poosje), maak daar dan gebruik aan. Zo’n SPV’er geeft continuïteit in de begeleiding/behandeling, luistert naar alle partijen, bemiddelt met de psychiater, is onverschrokken en doortastend.
Bij de grote en invloedrijke vereniging Ypsilon hebben ze heel veel kennis in huis, neem maar eens een kijkje op hun site www.schizofrenieplein.nl. Veel succes en sterkte,
met vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl