De vraag
‘Mijn kinderen vinden elkaars blote lichamen ontzettend interessant’
Mijn zoon en dochter (3 en 5) gaan meestal samen in bad. De laatste tijd vinden ze elkaars blote lichaam ontzettend interessant en duwen regelmatig met de grootste lol hun geslachtsdelen tegen elkaar aan. Ik wil daar niet te moeilijk over doen, maar vind het wel lastig hierin een grens aan te geven. Want waar ligt die eigenlijk?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Voorop staat dat het belangrijk is om kinderen te laten opgroeien in een omgeving waarin knuffels en aanrakingen vanzelfsprekend zijn. De geslachtsdelen moeten niet iets geheimzinnigs worden. Maar je kunt wel aangeven waar de grenzen liggen.
In de leeftijdsfase van jouw kinderen leren ze het verschil tussen jongens en meisjes. En volgt het ontdekken en aanraken van het eigen geslachtsdeel. Ook begint de nieuwsgierigheid naar andere kinderen, hun lichaam en de verschillen. Dat ontstaat vaak binnen spel.
Leer je kind in deze fase dat:
•  Het stopt wanneer een ander kind ‘nee’ zegt, je elkaar geen pijn doet en alleen speelt als beide kinderen het leuk vinden;
•  Het ontdekken en aanraken van jezelf prima is, maar niet in gezelschap, dat is privé en alleen van hem of haar;
•  Je het niet goed vindt dat ze de vagina of piemel van een ander kind aanraken. En waaróm: ‘Dat is iets voor volwassenen.’
Op deze manier leert het kind dat sommige dingen privé zijn en dat het mag aangeven wat het niet fijn vindt. Belangrijke lessen voor het leven bij jullie thuis, maar ook voor daarbuiten.