De vraag
‘Mijn kind is niet uitgenodigd’
Mijn zoon (8) is niet uitgenodigd op het feestje van een vriendje uit zijn klas. Hij heeft daar veel moeite mee, wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het liefst zouden we onze kinderen behoeden voor dit soort pijn. Maar zoals iedereen zal je kind teleurgesteld worden, ook in de rest van zijn leven. Op deze situatie heb jij geen invloed: het vriendje doet wat hij wil doen en nodigt uit wie hij wil uitnodigen. Wat jij als ouder kunt betekenen, is je kind leren omgaan met teleurstelling.
Dat doe je door naar hem te luisteren zonder je mening te geven, een verklaring of oplossing te zoeken, of er diep op in te gaan. Zeg bijvoorbeeld: ‘Hm, dat is een teleurstelling, ik kan me voorstellen dat je heel veel zin had om er ook heen te gaan. Wat vervelend voor je.’
Geef je kind vervolgens de tijd en de ruimte om ervan te balen en zorg dat je er voor hem bent. Pas op met negatieve uitlatingen over het vriendje of goedbedoelde adviezen als: ‘Ik zou hem de volgende keer gewoon ook niet uitnodigen.’ Een heel begrijpelijke reactie, maar deze helpt je kind niet met het accepteren van de situatie. Kindervriendschappen zijn soms nog zo veranderlijk als het weer, dus wie weet komt het wel weer goed tussen je kind en dit vriendje. Maar dan heeft je kind intussen wel iets van jou geleerd over omgaan met teleurstelling. //